Slapen bij een bergfamilie - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Slapen bij een bergfamilie - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Slapen bij een bergfamilie

Door: Iris, Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

01 Augustus 2009 | Vietnam, Hanoi

We gingen weer met Sue want gister gingen we 6 km en vandaag 12 km en morgen 4 km lopen en vandaag gingen we bij mensen slapen en we hebben iets gegeten, weet je wat; friet, spring rolls, rijst, salade en groente. Ik heb geholpen met koken. Toen gingen we het opeten, tanden poetsen en slapen.
xxx Iris

We gingen ontbijten. Dat ging snel. Toen gingen we onze rugzakken pakken. Toen gingen we met Sue lopen. Er waren moeilijke hindernissen. Zoals over smalle betonblokken. Ik vond het best eng. Want later moesten we over een zandberg, een hele hoge. Daar onder was een rivier. Ik dacht ik ga dood. Maar dat was niet zo want een mevrouw die hield mij goed vast. Toen gingen we lunchen. Dat was super lekker. Toen gingen we nog een stukje lopen. We kwamen bij de bus aan.
Groetjes Marjolein

Tjerk en ik waren alweer vroeg wakker. Weer even een selectie gemaakt van kleding. Een tas laten we achter. Daarna gingen we Marjolein en Iris wakker maken. Ze sliepen in een andere kamer. Dat was natuurlijk veel gezelliger dan met papa of mama. Na het ontbijt ging Tjerk uitchecken waarna we op stap gingen met Sue. Vandaag stond een trekking op het programma van 12 km. Eerst kwamen we op het marktterrein aan in Sapa. Sue moest voor ons nog enige papieren regelen voordat we weer verder konden. Diverse vrouwen van de bergdorpen liepen met ons mee. We gingen over glibberige, smalle paadjes. De vrouwen hielpen ons. Mijn hand werd fijngeknepen door een vrouw met zwart-blauwe handen van de indigo. Op mijn nieuwe bergschoenen speciaal voor dit terrein glibberde ik meer dan de vrouw op haar Chinese slippertjes. Toch maar aanschaffen of ligt het aan iets anders? Marjolein en Iris werden eveneens aan de hand meegenomen. Halverwege de reis mochten we even rusten; wel 5 minuten. Een bergvrouw met baby ging zitten, kindje van haar rug, borst eruit en de baby kon drinken. Niets voeding volgens een vastgesteld schema, maar wanneer mama het past. We liepen verder langs prachtige rijstvelden, over 3 naast elkaar gelegen bamboepaaltjes, over rotsblokken die in de rivier lagen, totdat we aankwamen bij het restaurant voor de lunch. Maissoep, rijst, kip met groente, groenten en garnalen. Heerlijk. Daarna vertrokken we naar het volgende dorp. Het begonnen vreselijk hard te regenen. Poncho aan en watervallen liepen langs mijn enkels naar beneden. Om 3 uur kwamen we aan bij het huis waarin we die nacht zouden slapen. Onze schoenen en sokken konden we uittrekken en de slippers stonden al klaar. Nadat we de sokken hadden uitgeknepen en onze poncho's opgehangen werden we verwelkomd door de gastvrouw met groene thee. Opeens kwam er nog een groep aan: 5 mensen uit Maleisië. Ook zij bleven overnachten. Wij mochten beneden slapen. 3 tweepersoonsbedden stonden er beneden en boven waren rijtjes gemaakt van eenpersoonsbedden. Vervolgens hadden Marjolein, Iris en ik nog meegeholpen aan de voorbereiding voor de maaltijd; het snijden van aardappelen en citroengras. De gastvrouw maakte vervolgens het vuurtje aan met maiskolven en bamboestokken om de gerechten te maken. Patatjes met knoflook, rijst, salade van witte kool en diverse vleesgerechten. Mmmmmm. Tot slot kregen we rijstwijn. Ondertussen was het alweer bedtijd: 9 uur.
Groet Lucie

• 02 Augustus 2009 - 12:36

Opa En Oma Pijlman:

Marjolein en Iris dat was weer lekker kletsen zonder papa en mama zeker.Wie had de oogjes het eerste dicht?Leuk zeker om mee te helpen bij het eten klaarmaken.Hier vanmorgen regen nu klaart het op.
    groetjes en vele kusjes voor Marjolein en Iris.