Niet alles is koper wat er blinkt - Reisverslag uit Orsa, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Niet alles is koper wat er blinkt - Reisverslag uit Orsa, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Niet alles is koper wat er blinkt

Door: Iris, Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

14 Augustus 2011 | Zweden, Orsa

Welkom in de mijn. Eerst even wat hersentraininng en dan ontbijten. Mama zei wat gaan we vandaag doen. In een mijn zie papa. Even snel douche en in de auto. We zijn bij het museum (Falu Gravu). Eerst even echt in de mijn, regenjas en helm op. Ze vertelde over Matz die een keer in de mijn was doodgegaan en was in het zout water gevallen. 40 jaar later werd hij gevonden. Die vrouw was oud, maar hij zag er nog zo jong uit want in het zout water blijf je heel lang goed. Even een workshop en naar huis. Lekker eten en rummycubben en moe naar bed.

xxx Iris

Hej allemaal,

Vandaag heb ik lekker onbeten en top geslapen. We gingen vandaag naar een kopermijn, waar hier ook de rode verf vandaan komt. Die mijn heette Falu Gravu. We hadden eerst een film gezien over een man die daar overleden was en 40 jaar later teruggevonden was. Hij zag er bijna net zo jong uit toen die overleden was en zijn vrouw was al ouder geworden. Daarna gingen we met een gids een helm en regencape op doen en liepen naar beneden. We kregen van alles te zien en te horen over de historie. Ik vond het erg interessant. Daarna hadden we een rondje om de mijn heen. Dat was leuk, Iris en ik namen stenen mee. Daarna gingen we naar een fabriek waar je dingen kon doen en maken. We hadden buttons gemaakt en Iris en ik een foto met een tekst. Deze dag was er leuk.

Groeties Marjolein

Vanochtend begonnen met hersenengymnastiek 1-2-3 of 5-5-5. Iris wilde een potje Rummy spelen en Tjerk en ik deden natuurlijk mee. Marjolein lag nog lui in bed. De keuze voor vandaag was het Orsa berenpark in Grönklitt of de Falu Gravu in Falun, een kopermijn die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. De keuze was snel gemaakt, Falu Gravu. Na het ontbijt vertrokken we naar Falun, ongeveer 110 km rijden van Orsa. Aangezien het in de mijn erg nat was, werden we in het oranje gestoken, een cape en helm. We daalden af naar ruim 67 m onder de grond waarbij het 5 graden was. Er zijn altijd mensen die zich er goed op kleden; slippertjes en een korte broek (deze keer geen Nederlanders). Na een tocht van een uur door de mijn, kwamen we weer boven. Pffft, het was erg warm. Van de stukken die boven kwamen werd in een fabriek op hetzelfde terrein rode verf gemaakt, die nu nog steeds wordt gebruikt voor het schilderen van het hout van Zweedse woningen. Voor de kinderen waren er nog workshops te doen in een laboratorium. Iris en Marjolein hebben buttons en een poster gemaakt. Daarna zijn we weer terug gereden naar het vakantiehuisje. Na het eten hebben we even geskypt met de familie. Omdat er morgen slecht weer voorspeld wordt, hebben we de dakkoffer alvast maar volgeladen. Tijdens de koffie hebben we nog Rummy gespeeld en zijn daarna naar bed gegaan.

Kus Lucie

• 15 Augustus 2011 - 20:57

Oma Pijlman:

Leuk meiden dat jullie een workshop deden.Want met spelletjes moet je goed opletten doen papa en mama wel eerlijk?Neem wat rode verf mee Tjerk dat lijkt een beetje op roest toch?
    doei oma