Staan en knielen - Reisverslag uit Ruska Wieś, Polen van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Staan en knielen - Reisverslag uit Ruska Wieś, Polen van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Staan en knielen

Door: Irs, Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

25 Juli 2013 | Polen, Ruska Wieś

Hallo,

Vandaag om 8 uur opgestaan, mama sliep nog. We gingen ontbijten en douchen, aankleden en hup de auto in. We zouden naar een kasteel gaan. Maar onderweg kwamen we een leuk stadje tegen, meteen een kerk. We liepen de kerk in en er begon een dienst. We moesten zingen en staan. Echt raar vond ik. We aten apfelstrudel en heisse chocolate. Marjolein was een boek vegeten, dus moest ze terug en toen moest zeop haar knieen hahaha. We reden naar een kasteel. Het was heel saai en toen kwamen we Pim en Yorinde, onze buren. We kletsen over alles. Ze gingen even afwassen daarna zouden ze terug komen voor de koffie. Ze kwamen terugen vertelden dat ze op reis waren 6 maanden lang met de hond Sara. Yorinde zei dat er zo een prins op het witte paardkwam. Ik ging met Yorinde er heen. Er kwam een man. Bijvoeg haar vriendin ten huwelijk. Het was super mooi. Pim zat vroeger opkorfbal, duswe gingen even korfballen supergezellig. Ze gaan morgen weg, helaas! Maarten is nu 23:33, dus ik ga slapen.

Doei xxx Iris

Dzien dobry alllemaal,

Vandaag ben ik om 8 uur wakker geworden. Snel even naar de wc en weer naar de tent. Toen ik bij de tent was, ging ik op mijn iPad. Papa was er alleen. Iris was weer terug in de slaapcabine en mama sliep nog. Om 9 uur ontbijten, daarna douchen en aankleden. Tanden poetsen en we reden naar Retzel, daar was een burcht. Onderweg kwamen we een mooie kerk tegen, auto parkeren. Daar liepen we dan naar de kerk, we gingen naar binnen en toen begon de mis. In een keer moesten we staan en gingen ze zingen. Ik zong niet mee! Toen begon de priester met vertellen, we verstonden er niets van, dus gingen we weg. We gingen naar een restaurantje, toen werd mama boos op mij omdat ik een boeken de kerm was vergeten. Dus ik ging weer terug, maar toen moest iedereen in een keer op de knieën. Ik ook en ik dacht schiet nou op! Later liep ik naar het bankje en pakte het boekje. Maar het was al wat later. Terug bij het restaurantje... was mijn apfelstrudel en warme choco al wat afgekoeld:(. Na het drinken en eten reden we verder naar Retzel. Toen we in Retzel kwamen, parkeerden we bij de burcht, maar elke keer ging het over Marjolein die op haar knieen zat, blijkbaar lachwekkend. We beklommen de burcht, echt mooi uitzicht. Later liepen we het dorpje in. Even naar de speeltuin voor Iris. Toen reden we met de auto naar Gizycko, maar helaas het regende. De brug ging naar beneden, alles ging handmatig. Ook de brug draaien zodat de boten er door heen konde. We reden naar Ruska Wies, we gingen barbecueën. Toen raakten we aan de praat met 2 Nederlanders Jorinde, Pim en hun hond Sarah. Pim zat ook op korfbal, dus gingen we overgooien enzo. Ze maakten een reis van 6 maanden, ze hadden nog 2 à 3 maanden. Ze woonden in Frankrijk. Ik heb echt veel geleerd, gehoord. Erg interessant!! Ben alleen gestoken door muggen. Grrrr!!! Ga nu slapen.

Buziaczek,
Marjolein

Ik doe mijn ogen open. Tjerk knort nog naast me en ik doe ze met dezelfde gang weer dicht. Korte tijd later staat Tjerk op en ik volg veel later. Hij gaat douchen. Tjerk komt terug,meiden zijn ondertussen uit bed, ik ook en we gaan ontbijten. Na het ontbijt gaan Marjolein, Iris en ik douchen. We ruimen de boel op en starten de auto. We rijden naar Retzel. We rijden op mooie landweggetjes en opeens zien we een prachtig gebouw. We stoppen en lopen naar het gebouw, een roomskatholieke kerk. We lopen naar binnen en kort daarna worden de deuren gesloten. Het orgel begint te spelen en een meneer in een rood kostuum doet zijn handen omhoog dat we allemaal moeten gaan staan. Hij prevelt een gedichtje dat klinkt als het "Onze Vader". We moeten blijven staan en op een digitaal scherm verschijnt een tekst uit het liedboek. Het orgel begint weer te spelen, er komt een prachtig geluid uit. Tjerk ziet dat een kleine deur geopend is. We sluipen zachtjes naar buiten. Bij een restaurant drinken we koffie en eten een lekkere apfelstrudel. We lopen nog langs enige kraampjes en stappen in de auto. We rijden naar het volgende plaatsje . We klimmen een toren op en kijken door de raampjes naar buiten. We zien allemaal rode daken. We lopen het dorpje door. Iris gaat nog even spelen in een speeltuin. We stappen weer in de auto en rijden naar Gizycko. Vlak voor dat we er zijn, begint het hard te miezeren. We rijden een brug over en even later staan we er weer voor omdat er boten door moeten varen. Deze brugwachter heeft het niet gemakkelijk, eerst trekt hij aan een touw zodat de boom met kettingen naar beneden gaat. Vervolgens komt de brug 10 cm boven het wegdek en daarna loopt de brugwachter rondjes met een wiel in de hand zodat het wegdek wordt verschoven, type Oldelaamster brug in Friesland. Een meneer zegt dat we nog 1 uur en 20 minuten moeten wachten voordat de brug weer dichtgaat. We nemen een andere route naar de camping. We gaan eten en daarna komen twee jongelui uit Nederland die 6 maanden in Europa rondtrekken iets drinken. Even later verschijnt een prins op het witte paard en doet een huwelijksaanzoek. We drinken nog iets en gaan dan naar bed.

xxx Lucie

• 26 Juli 2013 - 22:52

Lummie:

Hallo luitjes
    Ook ik ben om 8uur opgestaan.
    Maar als mama niet op wil staan zing je toch het liedje''Wordt wakker het zonnetje is al op"
    Dat heeft opa jullie toch geleerd!
    Vandaag hier broeierig warm en vanavond een fikse regenbui met onweer in de verte.
    Toch lastig Marjolein als je lang bent en plagen doen ze toch wel.
    Fijn dat je nog even kon oefenen voor korfbal Iris.
    Marianne heeft ook even een whatsapp gestuurd,had rode benen en borst en in de avond was daar ook regen.Ben weer verwend met groente van Jaap en Jannie.
    Leuk hoor om alles zo te lezen maar waar is Tjerk zijn verhaal?
    Liefs en een dikke knuffel voor Marjolein en Iris van oma

• 27 Juli 2013 - 10:56

Sjors En Petra:

Hallo Lui van het goede leven,

Hé Hé eindelijk de beloofde regenbui het heeft behoorlijk geregend geen 3 spetters zoals de dagen daarvoor in de verte onweerde het, dat was rond 18.00 uur en rond 19.00 uur was het over. J en J hebben we binnen gezet, vanmorgen was het lekker fris en ze konden lekker weer naar buiten.Sjors is gisteravond na 19.00 uur nog naar zijn moeder geweest en daar was totaal niets van regen gevallen ???
    1 voordeel met de brugwacht dan kan de brug ook niet in storing slaan zoals bij ons.
    Lekker weekend,Sjors gaat maandag naar Spanje/Madrid toe ach daar is de temp maar 38-39 graden en om 22.00 uur is het nog 30 graden en s'nachts blijft het hangen rond de 20-25 graden.
    Fijn weekend en we lezen de verhaaltjes wel weer.

groetjes, Sjors en Petra en Poot van Sam en de knabbelgroetjes van J en J