Oude tijden herleven - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Oude tijden herleven - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Oude tijden herleven

Door: Iris, Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

28 Juli 2013 | Polen, Gdansk

Heey,

Vandaag tot 10 uur uitgeslapen, ontbijten, douchen en naar Gdansk. Lekker 2uur geslapen in de auto. We waren aangekomen in Gdansk. Mooi huis en worden hartelijk ontvangen. Daarna met de bus naar City. We gingen met een oude neppe plastic boot. Er kwam een andere boot aan en die schoot ons af met een nep kanon, haha! Toen gingen we een worst eten met frites, heel lekker! Daarna lekker gedronken en toen ....... was er een man die liep hard weg. 2 mensen pakten hem en zeiden iets in het Pools. Ik dacht aan tas gestolen, maar mama zei 'heeft gegeten zonder te betalen'. Toen kwamen er mensen op een brommer. Ze deden snel netjes hun petjes op, dat ze van de politie waren. Zijn shirt was helemaal gescheurd van het trekken. En toen terug met de bus. Slaap lekker!

xxx Iris

Hello everyone,

Vandaag heb ik uitgeslapen tot half 10. Toen gingen Iris en ik douchen. Na het douchen ontbijten. We aten yoghurt en watermeloen, heerlijk. Het was al best warm. Snel even afwassen, spullen pakken en rijden naar Gdańsk. De rit duurde ongeveer 4 uur. We reden naar het appartement, spullen uitladen. Toen gingen we met de bus naar het centrum.we gingen eerst naar de I (tourist information), even wat kaartjes en boekjes halen. Daarna liepen we, we zagen allemaal barnsteen en gekleurde huizen. Bij een restaurant nam ik een salade met kip. We liepen verder, overal zag je wel muzikanten. Later gingen we een rondreis maken met een soort VOC-schip. De haven was erg vervallen, lelijk, de gaten zaten in de muren. We zagen ook een vertrekken en hoe de boten in het dok lagen om gerepareerd te worden. Maar het was echt heel erg leuk. Toen gingen we verder lopen. We gingen eten bij een kraampje. Ik had worst met ketchup en patat. Lekker! Daarna gingen we naar een restaurant Kos, daar dronk ik ice tea lemon. Verfrissend hoor! Daar kwam een jongen met een stok waar vuur aan brandde. Hij deed er allerlei kunstjes mee. Wel knap, alleen op zijn shirt zaten wel verbrandplekken. We liepen nog verder en aten als dessert spaghetti-ijs, alleen was het niet het lekkerste spaghetti-ijs. Toen gingen we terug met de bus naar het appartement. Ga zo douche en dan slapen.

Kiss Marjolein

Om 6:00 uur gaat het luchtbed op en neer. Tjerk moet plassen en gaat direct douchen. Als ik 11 minuten later op sta, start Tjerk net de computer op. Ik loop naar het toilet en bij het teruglopen kijk ik naar een rimpelloos meer. Wat is dat prachtig. Ik besluit nog even in de cabine te gaan liggen. Ik dommel weg en word wakker omdat mijn nachtpon bij mijn nek nat wordt. Ik sta op en veeg de tent schoon. Tjerk zit buiten en heeft al koffie gezet. Ik ga naast hem zitten en we drinken koffie. Daarna ga ik douchen. Het duurt nog even voordat Iris en Marjolein uit hun cabine komen. Ze gaan direct douchen. Daarna ontbijten we. Iris jeukt aan haar muggenbulten, ze is de echte kampioen met 24! Marjolein heeft wel 7 minder. We ruimen de tent op, stappen in de auto en beginnen aan een reis van 4 uur naar Gdansk. We rijden op hobbelige wegen, langs gouden velden waarop graan is geteeld en onder prachtige bomen door. Uiteindelijk zijn we om 15 uur bij het geboekte appartement, wat overigens prachtig is ingericht. We lopen naar de bushalte en nemen de bus naar het centrum. Bij de toerist informatie kopen we een boekje over Gdansk. Onze buikjes rammelen, we nemen een carpaccio van zalm en een salade met kip. Daarna lopen we verder en kijken onze ogen uit. De gebouwen zijn nog mooier dan die van Amsterdam. We zien een 'oud' piratenschip varen. Tjerk staat al in de rij voor kaartjes en even later zitten we boven op het piratenschip, de Spido van Gdansk. We varen langs mooie gebouwen en komen dan bij de haven. Het lijkt net of we in de jaren '80 van Lech Walesa terugkomen. Oude en vervallen gebouwen, roestige kranen. Twee hele grote schepen liggen voor onderhoud in het dok. We varen bijna de zee op, maar dan keert de boot en varen we terug. Een band speelt geweldig mooie liedjes. De boot legt aan en stappen uit. We lopen nog eventjes en zien bij een kraam lekkere 'shaslicks' en worstjes liggen. Tjerk en ik kiezen voor de shaslicks en Marjolein en Iris voor de worstjes. Later drinken we nog iets en eten we spaghetti-ijs. We nemen bus 108 terug naar het appartement. Een voor een stappen we onder de stortdouche en gaan dan slapen.
Groet Lucie

  • 30 Juli 2013 - 12:00

    Lummie:

    Hoi allemaal
    Dat was lang in de auto zitten,maar je kan altijd je ogen dicht doen.
    Tjerk brengt je altijd naar de plek waar je wezen met hulp van tom tom.
    Ik geloof dat het toch beter is om in Nederland te wonen.
    Maar oude gebouwen blijven altijd mooi.
    En al dat lekkere eten lijkt mij ook wel wat maar de pondjes helaas dus houd ik het nu maar bij brood met sla,tomaat,kommer ook lekker hoor.
    Nu nog even naar zwem therapie dan zijn mijn oude botten ook weer soepel.
    Hier stortbuien op dit moment

    Liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Gdansk

Polen 2013

Mazurie, de vele meren

Recente Reisverslagen:

07 Augustus 2013

Snik... einde zomervakantie 2013

06 Augustus 2013

Street art en bijzondere plekken

05 Augustus 2013

Ampelman wir kommen darn

04 Augustus 2013

Weinig kilometers, veel tijd

03 Augustus 2013

Vis met medaille
Marjolein en Iris

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 78584

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2018 - 30 Augustus 2018

Thailand/Laos 2018

11 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Costa Rica 2015

26 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Zweden 2014

20 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Polen 2013

04 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Italie 2012

07 Augustus 2011 - 26 Augustus 2011

Zweden 2011

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Maleisië 2010

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Vietnam 2009

19 Juli 2019 - 30 November -0001

Cambodja 2019 - sisters on tour

Landen bezocht: