Street art en bijzondere plekken - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Street art en bijzondere plekken - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Street art en bijzondere plekken

Door: Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

06 Augustus 2013 | Duitsland, Berlijn

Heeey family and friends,

Ik ben vandaag rond 8 uur opgestaan. Even met papa en mama kletsen. Papa gaat zich scheren en ik ga douchen. Als iedereen gedoucht en aangekleed is gaan we naar het metrostation Wittenbergplatz. We gaan naar Potzdammerplatz, bij een koffiezaakje gaan we ontbijten. Ik heb een frambozensmoothie alleen daar zit niet zoveel smaak aan. En een tuscany flatbread. Lekker :) Alleen er zit de hele tijd een stomme wesp erbij. We stappen in een bus, later stappen we bij het eindstation Hauptbahnhof uit. Daar nemen we de U55 naar de Brandenburger Tor. Even op het plein en winkeltjes kijken. Later nemen we de metro weer. We stappen uit, we gaan naar de Mc Donalds om even de verhaaltjes erop te zetten. Ik heb een milkshake vanille. We nemen een S-bahn en gaan naar de Alexanderplatz. Daar gaan we mee op een alternative tour. De begeleider heet Bart, komt uit Nederland. Hij praat Engels. We lopen naar een U-bahnstation. Sommige mensen moeten nog een dagkaart kopen. Daarna gaan we met de U-bahn één station verder. Hij vertelt wat over hoe deze arme wijk van simpele huizen, rijk geworden is en dure huizen. Dan lopen we verder. Dan is er een winkelkarretje wat met een plastic zit aan een boom. We komen ook te weten hoe de tekeningen worden gemaakt en dat er verschillende dingen zijn om streetart te maken. Ik zie een leuk plaatje little Lucy die DJ is en haar kat zit in de draaitafel. Little Lucy vermoordt haar kat altijd. We maken foto's en lopen verder. Met een stevig tempo, elke keer als ik little Lucy zie maak ik een foto. Dan gaan we een pauze houden. Lekker wat drinken in dit warme weer. Hij vertelt over een poppetje dat universal had gebruikt voor een reclame, de maker van het wou geld. Maar kreeg het niet en werd opgepakt door de politie. Na een tijd beginnen mijn hielen zeer te doen. De tour is afgelopen. We nemen de S7 naar Hackscher Markt. Dan gaan we weer naar de Ampelmann shop. Iris neemt een sweater. Dan gaan we eten bij hetzelfde als gisteren. Daarna gaan we naar Starbucks voor koffie en dan met de S-bahn naar Zoölogische Garten. Vanaf daar met de U-bahn naar Wittenbergplatz. We zijn in het hotel, ga zo douchen en dan slapen.

Goodbye,
Marjolein

Ik knipper met mijn ogen, o ja we zijn in Berlijn, sta op en ganaar het toilet. Het is nog vroeg 6:15 uur. Iedereen ligt nog te slapen, dus doe ik mijn ogen ook weer dicht. Om 8 uur staat Tjerk op en komt Marjolein onze kamer binnen lopen. Een voor een stappen we onder de douche en kleden ons aan. We pakken de rugzakken en gaan op stap. Op de Potzdammerplatz zit een soort Starbucks, waar we gaan ontbijten net zoals afgelopen januari, alleen was het er toen erg koud en nu erg warm. We nemen allemaal een lekker broodje en Tjerk en ik koffie. Na het ontbijt pakken we de bus naar de Brandenburger Tor. De bus rijdt die kant wel op, slaat dan linksaf en uiteindelijk staan we bij het Hauptbahnhof. We nemen de U-bahn naar de Brandenburger Tor. We kijken dreven, maar het is telkens hetzelfde. Er staan mensen in uniform met een Amerikaanse en Russische vlag, een beer en Mickey Mouse waarmee je op de foto kunt. Tjerk dacht dat er in een van de gebouwen een tentoonstelling was over JF Kennedy, helaas kunnen we die niet vinden. We lopen enkele souvenirswinkels in. Tjerk koopt een t-shirt met een figuur die ook op de muur staat bij de East Side Gallery. We stappen weer in de U-bahn en moeten overstappen op Friedrichstrasse. Hier zien we een Mc Donalds en het is zo warm dat we even moeten bijkomen met een milkshake. Vervolgens gaan we naar Alexanderplatz. We gaan de real Berlin tour volgen, een alternatieve Berlijntoer die niet langs de highlights gaat, zoals checkpoint Charlie, Brandenburger Tor. Met een gids gaan we op stap, samen met nog 16 anderen uit verschillende landen. De gids legt ons van alles uit over graffiti, streetpainting, de buurt waardoor we lopen en ondertussen kijken we onze ogen uit naar de mooie graffiti kunstwerken en gebouwen. Af en toe nemen we we tram of U-bahn om naar een ander gedeelte van de stad te gaan. Zo lopen we in een buurt waar veel mensen wonen van Turkse afkomst, langs een synagoge die niet is platgegooid voor/in de tweede wereldoorlog omdat er rondom Nazi's woonden en nu nog steeds beveiligd wordt, langs de oudste curryworst kraam, op het terrein van de Kulturbrauerei (gebruikt door Nazi's om minder op te vallen), gaan we naar een steeg naast de ingang van de Hackescher Höfe. Hier zien we weer prachtige graffiti kunstwerken en is het tijd voor een korte stop. We nemen allemaal iets te drinken, want daar zijn we echt aan toe. Watervallen lopen over mijn rug naar beneden. Na 4,5 uur komen we aan bij Yaam, een gebied waar je kunt basketballen, Afrikaans eten, luieren, drinken en zwemmen, liggen in het zand, naast de East Side Gallery. Deze toer is echt een aanrader! We lopen tot het midden van de East Side Gallery, waar we op een terras iets drinken. Op Warschauerstrasse stappen we op om vervolgens weer uit te stappen bij de Hackescher Markt. Bij de Ampelmann shop koopt Iris nog een sweater. Nog steeds is het erg warm en lopen er meanderende rivieren over mijn rug. Alleen als het heeeeel warm is, wil ik nog wel eens een biertje drinken en laat dat nu vandaag zijn. Ik bestel een hefeweissen. Mmmmmm, wat smaakt die lekker! Ik eet vandaag biergulash met peterselie aardappelen en rauwkost, Tjerk een grillhaxe en Marjolein en Iris hetzelfde recept als gisteren. We nemen met z'n allen de Kaiserschmarrn en ook met z'n vieren lukt het niet. We gaan daarna terug naar het hotel. In de kamers is het bloedheet, alle ramen en deuren open. We trekken onze kleren uit en gaan op het balkon zitten. We zien flitsen in de verte, het begint keihard te waaien en daarbij te regenen. Blij dat we in het hotel zijn. We frissen ons allemaal op onder de douche en gaan dan slapen.

Kus Lucie

• 08 Augustus 2013 - 14:03

Lummie:

Hoi
    Nou hier was het ook nog warm hoor.
    Straaltjes over mijn rug had ik niet,maar je hebt zo wel een leuke waterval.
    Maakt Tjerk daar ook een foto van?
    Heb je direct de trui aangetrokken Iris?
    Was dit de plaats Marjolein en Iris waar jullie graag heen wou gaan.
    Nu hier Dinsdag de hele dag regen dat verveeld gauw en zeuren we ook.
    Ook weer een leuk verhaal en foto"s zie ik later wel zeker met uitleg van de meiden.

Liefs oma