Beleef de dag van je leven in ...Tivoli Gröna Lund - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Beleef de dag van je leven in ...Tivoli Gröna Lund - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Beleef de dag van je leven in ...Tivoli Gröna Lund

Door: Iris, Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

06 Augustus 2014 | Zweden, Stockholm

Vanochtend stonden we niet al te laat op, want vandaag is de dag dat we naar tivoli Grund Land gaan. Het is een pretpark vlakbij het water in stockholm. Tivoli Grund Land heb je ook in Kopenhagen. We gingen er met de boot heen. Toen we d'r aankwamen kochten we een kaartje je moest een armband bij ons was hij geel en d'r stond op AKBAND. Toen we het park binnen kwamen was er naast je gelijk een achtbaan het leek een zaag en het was best wel eng, zo'n attractie hebben ze in geen een pretpark in nederland dus het was voor ons echt nieuw, mama bleef beneden staan want wegens haar nek kon ze niet overal in, papa ging met ons wel alles doen. Ook in alle achtbanen. Hierna gingen we in nog veel meer dingen zoals de vrije val: je gaat omhoog en ineens val je naar beneden, het was echt heel hoog met papa was ik er wel 5x in geweest, marjolein die hoogte vrees heeft maar 1 keer. Ook gingen we in de hoogste zweefmolen van heel de wereld! Je kon over heel stockholm kijken, het was echt vet gaaf! Hier zijn we 2x in geweest. In alle achtbanen, te veel om op te noemen. In de inktvis ik zat naast mama in een karretje, en marjolein en papa geen goed koppel want papa ging bewegen zodat het karretje bewoog marjolein vond dit weer niet leuk, maar hierdoor lagen mama en ik in een deuk. We gingen ook in de botsautotjes, marjolein en ik reden tegen iedereen aan, daarom lachten we alleen maar, later deed papa ook een rondje mee. We hebben in het park ook gegeten in een echt restaurant, het leek wel of we in zo'n klein duits herbergje zaten, hierdoor was het super gezellig. Daarna zijn we nog in een paar attracties geweest, en om 21:00 gingen we het park weer uit om terug te gaan naar de camping. We gingen op de pond naar dånderyds en toen met de metro naar dånderyds sjûkhus en met de bus naar onze camping. Toen dronk ik nog wat en daar gingen we naar bed.

Byee Iris

Heey allemaal,

We gaan vandaag naar het pretpark Tivoli Gröna Lund. Iris en ik hebben er veel zin in. Papa en mama gaan ook mee :) Gezellig met z'n allen een dagje pretpark. Eerst gingen we ontbijten en daarna gingen we met de bus naar het ziekenhuis. Vanaf daar namen we metro naar metrostation Gamla Stan. Toen moesten we een klein stukje lopen naar de boot en gingen we met de boot naar Tivoli. Daar gingen we kaartjes kopen, een armband waar je mee alle attracties in kon en een kaartje voor het spookhuis. Als eerst gingen papa, Iris en ik een achtbaan in waar de soort van karretjes op een zaag leek. Ik ging samen met papa en Iris met een meisje. De achtbaan was heel apart maar ik vond hem niet super leuk. Daarna gingen we ook in de hoogste zweefmolen ter wereld, ik was blij dat ik geen bril op had. Ik zat naast mama en Iris naast papa. Het was echt een coole attractie en je had een mooi uitzicht over Stockholm. Iris en papa gingen in een soort toren waar het ding waar je in zat los werd gelaten van de magneet. Iris en papa zeiden dat het niet eng was. Ik twijfelde heel erg omdat ik hoogtevrees heb. Maar ik had het toch gedaan. Het was geen succes want toen we naar boven gingen dacht ik echt van ik wil eruit. Ik vond het echt doodeng vooral toen we omhoog gingen en los schoten. Toen ik beneden was stond ik te trillen op m'n benen en ik ga eerst niet meer in van zulke dingen. Ik hou liever van achtbanen. Later gingen we naar het spookhuis, er waren echte mensen die spoken waren en ik schrok wel. Na het spookhuis ging ik met Iris en papa een achtbaan in waar je benen los bungelden, maar aan de achtbaan was niet zoveel aan. We gingen met papa en mama in een soort octopus (Hulli-Gulli). Ik was met papa, alleen het was vervelend omdat papa ervoor zorgde dat het karretje extra ging draaien waardoor je een soort van duizelig werd. Daarna gingen we in de normale zweefmolen die over het water ging.  Toen daarna liepen we door het park heen en aten een ijsje. Ik ging met Iris in een achtbaan met nog 2 andere kinderen. Het was wel grappig want je zat in een soort auto'tje. Daarna ging ik met Iris en papa een achtbaan in die de Jetline heette, die achtbaan was heel erg leuk. Een tijdje later ging ik met Iris ook nog een houten achtbaan, de Twister, en dat was heel erg leuk. Hij zag er minder spannend uit dan ik had gedacht en hij ging ook wel snel. We waren in alle achtbanen geweest. We gingen eten in een restaurantje dat tyrol heette en iedereen at een schnitzel. Iris en ik gingen samen in de botsautootjes en later gingen we nog een keer met papa. Daarna gingen Iris en ik in een soort huis die je ook op de kermis heb. Daar had je ook gezichtsbedrog met sommige dingen alsof er iets draaide terwijl dat niet zo was. We gingen ook nog een keer met mama. Ook gingen we nog een keer in de zweefmolen en nog een keer in de zaag-achtbaan. Het was echt super ;)

Groetjes Marjolein

Na een nachtje slapen is het dan eindelijk ochtend. Iris en Marjolein trekken hun zwemkleding aan en en gaan brainfrissen, zoals Iris het noemt. Douchen onder een koude douche in de buitenlucht. Tjerk en ik nemen een normale douche. Na het ontbijt en de was vertrekken we naar de bus en metro naar Stockholm. We nemen de boot naar ..... Het eiland waar het pretpark Tivoli Gröna Lund is. Iris staat al te popelen om de eerste attraktie. In te gaan, de isplane, een soort zaag met stoeltjes die rond gaat over dikke buizen en met rondingen. Tjerk en Marjolein vergezellen haar. Vervolgens wordt koers gezet naar de Vrije val. Tjerk en Iris staan alweer in de rij. Ze worden aan een magneet naar boven getrokken en vallen dan met een noodgang naar beneden. Daarna wordt koers gezet naar de grote zweefmolen, waarmee je op grote hoogte over de stad kan kijken. Hier kunnen we allemaal in. Ik heb mijn bril op en het waait daarboven stevig. Ik blijf stil zitten. Tjerk zit naast Iris en houdt zijn bril stevig vast. Wat een prachtig uitzicht over de stad. Rust hebben we niet, we gaan naar de octopus. Een soort hully gully van vroeger. Als ik daar uitkom moet ik even bijkomen van al dat gedraai. Tjerk, Iris en Marjolein gaan in een van de achtbanen. Ik zit heerlijk in het zonnetje en kan mooi foto's nemen. Het spookhuis is ondertussen open. Tjerk wordt door Iris vooruit geduwd. Het is een leuk spookhuis met echte spoken, Freddie en een spijkerman, maar ook reuze eng. Iris vindt het griezelig en eng en wil er weer snel uit. Andere attrakties zijn leuker, dus nog een keer de achtbaan, katapult, grote zweefmolen, kleine zweefmolen in. Rond 6 uur eten we in een restaurant. Oude tijden herleven voor Tjerk ook nog een keer in de botsauto's, waarvan Marjolein zegt dat de wielen niet goed staan want je rijdt alleen maar scheef. Om 9 uur vertrekken we naar de camping en gaan dan snel slapen.

Kus Lucie

  • 09 Augustus 2014 - 14:47

    L.pijlman:

    Hallo pretpark gangers

    Ik wist niet dat Tjerk zo van achtbanen hield.
    Had graag jullie gezichten gezien, maar mama heeft vast leuke foto"s gmaakt.
    Gisteren ook wat leuks meegemaakt.
    Had 2 lekkere scholletjes op het aanrecht liggen om te bakken.
    Maar een zwarte kat was er eerder dan ik.
    Gelukkig zat er nog vis in de diepvries en die maar gauw klaar gemaakt.
    Hadden we samen toch een lekker maaltje, alleen aan tafel zitten ging niet hi hi.
    Vannacht stevige regenbuien en harde wind.
    Was alweer droog en gestreken in de kast.

    Nog veel plezier oma pijlman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Zweden 2014

Bomen, bos en nog veel meer

Recente Reisverslagen:

11 Augustus 2014

Na regen komt zonneschijn

10 Augustus 2014

Bruggen en kanalen

09 Augustus 2014

Wisseling van de wacht

08 Augustus 2014

Rondwandeling door Stockholm

07 Augustus 2014

Een Koninklijk bezoek
Marjolein en Iris

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 78255

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2018 - 30 Augustus 2018

Thailand/Laos 2018

11 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Costa Rica 2015

26 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Zweden 2014

20 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Polen 2013

04 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Italie 2012

07 Augustus 2011 - 26 Augustus 2011

Zweden 2011

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Maleisië 2010

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Vietnam 2009

19 Juli 2019 - 30 November -0001

Cambodja 2019 - sisters on tour

Landen bezocht: