Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

11 Augustus 2014 | Zweden, Stockholm

Hej hej,

Vandaag hebben we de tent afgebroken. Het was geen makkelijk karwei want hij was nog vochtig dus we gingen hem verplaatsen maar dat was niet zo'n succes. Uri's en ik moesten het doek omhoog houden zodat de tent wat droger werd. Jullie zullen vast denken ze gaan terug maar nee we blijven nog even in Stockholm. Iris en ik gingen douchen en daarna de auto in. Toen iedereen klaar was reden we naar de Coop en daar aten we onze broodjes. Ik had als drinken warme choco en die was echt lekker :) Daarna reden we naar de boot af Chapman waar we gingen slapen. Spullen in de hutten gelegd. We gingen met de bus, tram en lopend naar het Vasa-museum. Daar lag het schip Vasa uit  ongeveer 1620. Hij zou naar Polen om daar dienen als oorlogschip want Polen en Zweden waren in oorlog met elkaar. Maar na 1,5 km is hij gezonken omdat hij de tweede windvlaag niet kon overbruggen en er water de boot binnenliep via de kanonsluiken. Hij was ook gekapseisd doordat er 64 kanonnen aanboord waren die veel te zwaar voor de boot waren. De koning van Zweden wou perse zwaardere kanonnen maar toen was het schip in aanbouw en konden ze het ontwerp niet meer veranderen. Na meer dan 3 eeuwen was het schip gevonden en gingen ze hem in elkaar zetten. Ze besproeide de Vasa ook zodat hij niet in een keer droog kwam te staan en na 17 jaar was dat voorbij. Er is dus een museum om het droge dok heen gebouwd, in het museum hebben ze speciale belichting en klimaatregeling. Na het museum gingen we weer terug naar de Af Chapman en gingen we wat drinken. Later gingen we er ook eten en hebben we de hele avond op het dek gezeten hoe donker het werd. Dat was erg mooi om te zien en een hele speciale ervaring.

-X- Marjolein

Rond half 8 stapt Tjerk uit de slaapcabine. Hij haalt de scheerlijnen los. Ik rol de slaapzakken op en laat het luchtbed leeglopen. Naast mij wordt er nog een keertje om gedraaid. Maar dan is bij beide meiden de blaas te vol. Ze laten het luchtbed leeglopen, gaan plassen en rollen dan de slaapzakken op. De luchtbedden zijn lek, die belanden in de container. De zon is er even, maar verdwijnt dan. De tent is nog niet droog. We verplaatsen de tent naar een grindgedeelte en Marjolein en Iris zijn de wachtmeesters. Door de wind valt hij in elkaar. Tjerk en ik ruimen de tentstokken op. De bovenkant van de tent is nog lichtvochtig, nog even een windje erover en hij kan opgevouwen worden. Marjolein en Iris pakken hun douchespullen en gaan douchen. De lucht wordt donkerder. Tjerk en ik vouwen de tent op en leggen deze in de dakkoffer. Alles past er deze keer in. I.v.m een pasje voor een warme douche gaat Tjerk als eerste douchen en daarna ik. Als ik buiten kom, regent het. Bah, maar wat hebben we het getroffen. Tjerk start de auto, we rijden naar de supermarkt. We kopen broodjes, zalm en garnalen en eten deze op. Daarna gaat de tocht verder naar het centrum van Stockholm. We parkeren de auto en gaan met de bus en tram naar het Vasamuseum. In dit museum ligt een boot "Vasa" die na 333 jaar is opgetakeld en daarna jaren geprepareerd. 95% is origineel. Dit schip heeft slechts 1,5 km gevaren voordat het kapseisde. We nemen de tram terug en lopen naar de boot Af Chapman, waar we vannacht in gaan slapen. Het is ondertussen prachtig weer geworden en we ploffen neer op het achterdek. Het is ondertussen donker geworden en zitten nog steeds op het achterdek. De Af Chapman is prachtig verlicht en het uitzicht is fantastisch, mooie verlichte gebouwen met een weerkaatsing in het water.

Kus Lucie

• 13 Augustus 2014 - 08:41

Sjors En Petra:

Hallo Dames en Heer,

Lekker slim had ik een verhaaltje geschreven vergat ik op verzenden te klikken en pech daar was het verhaaltje weg!
    Aan alle mooie dingen komt een eind, Tjerk heeft vast wel wat foto's gemaakt zodat jullie op een leuke vakantie terug kunnen kijken.
    Tja dan is het volgende week weer volop aan de arbeid.

In Lelytown was het 12/08 hele dag schitterend mooi weer strak blauwe lucht wel wat wind.
    In het dorp grijze lucht en heel veel regen gevallen ik had om 10.00 uur gewoon het licht in de kamer aan. Ik moest om 13 uur werken er zijn in A 2100 gasten geweest.
    Verder ben ik deze week extra ingezet in de middag uren.

Goede reis terug en rij voorzichtig.
    Liefs,
    Sjors en Petra

• 13 Augustus 2014 - 16:41

L.pijlman:

Hoi familie
    Jammer dat de vakantie weer voorbij is.
    Ik zal de verhaaltjes missen maar Marjolein en Iris zullen wel veel te vertellen hebben.
    Dat wordt veel kletsen in bed.
    Wel 10 keer welterusten zeggen en weer beginnen te praten.
    Nou ik verheug mij er op hoor.
    Ik ben er helemaal klaar voor we makken er weer leuke dagen van.
    Lekkers bij de bakker hebben ze hier ook wel.

Liefs en tot ziens oma pijlman