Groen, groen, groot en klein - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Groen, groen, groot en klein - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Groen, groen, groot en klein

Door: Iris en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

13 Juli 2015 | Costa Rica, Tortuguero

Goeiemorgen!

We stonden vandaag al vroeg op om mee te gaan met de bus richting Laguna Lodge. De man die ons kwam ophalen was heel aardig en vertelde mooi over de geschiedenis en eigenlijk alles over Costa Rica. Om half 8 kwamen we aan bij het ontbijt die voor onze bus was geregeld. Het was heerlijk. Daarna vertrokken we op een hele vervelende gaten weg richten de bootaanleg. Het was erg leuk om een uurtje met een boot te varen. We kwamen aan bij Laguna Lodge en kregen gelijk een soort smoothie met uitleg over Laguna Lodge. We legden onze spullen in de kamer en liepen naar lunch. Daarna gingen we terug naar de kamer en Marjolein en ik kleedden ons om, om richting het zwembad te lopen. Het was heerlijk fris. Daarna moesten we om 15:00 weer bij de boten komen om me te vertrekken naar een eilandje waar je winkeltjes had en ook een supermarkt. We kwamen aan en liepen richting de supermarkt om water te kopen en wat eten voor in de avond en morgen. Marjolein en ik kochten ook nog een leuke schildpadden armbandje. We gingen weer met de boot terug naar Laguna Lodge. We rusten wat uit in de kamer om daarna richting diner te gaan. Na het diner, nog even rusten en ons klaarmaken voor de avond. We gaan vandaag op schildpadden-tour. Om half 10 kwamen we aan bij de lobby om naar het strand te lopen. Het duurde eventjes tot we er uiteindelijk waren. We kwamen bij een plek waar een schildpad al terug naar het water liep. Hij had zijn eitjes dus al gelegd. Erg indrukwekkend, een groot dier wat helemaal niet bang is voor de mens. Later liepen we nog een stukje verder waar we weer een schildpad tegen kwamen. Deze was nog bezig met zijn eitjes. Hij graafde zijn eitjes onder. Met veel geweld kwamen zijn hoge zand-gooiers zo tegen ons aan, m'n hele gezicht zat onder het zand. We moesten bij dit schildpad al sneller weg, want het werd te druk voor haar. We liepen terug over de landingsbaan van Tortugero. We gingen nog even opzoek naar de wel bekende kikker van Costa Rica. We vonden er een! Daarna liepen we naar de kamer om nog even een frisse douche te nemen en daarna te gaan slapen.
Was een geslaagde dag!

Tot het volgende verhaaltje!
Iris

Pura vida allemaal,

Vandaag moesten we vroeg opstaan omdat we om 6:15 met de bus werden opgehaald en naar Tortuguero gingen. We konden eerst nog even wat kleins eten van het ontbijt van het hotel. Na 1,5 uur reizen kwamen we bij een restaurant waar we een echt Costa Ricaans ontbijt kregen: rijst met bonen, worst in een sausje, cassave, roerei en stokbrood. Het was erg lekker. Bij het restaurant zat ook een vlindertuin en daar heb ik natuurlijk foto's gemaakt met m'n nieuwe camera. Ik moet nog steeds een beetje uitvinden hoe alles werkt ;) Na het eten gingen we weer 1,5 uur ongeveer rijden naar een plaats waar we met de boot naar Tortuguero gingen. Onderweg kwamen we ananas- en bananenplantages tegen, dat was een erg leuk gezicht. Stiekem heb ik onderweg ook een deel geslapen, omdat ik erg moe was. We namen de boot naar Laguna Lodge, het resort waar we slapen. Daar kregen we een welkomstdrankje en later ook lunch. Na de lunch zijn Iris en ik het zwembad ingedoken, het was erg verkoelend. Ik had alleen wel erg last van m'n oor. Om 3 uur gingen we met de boot naar het dorpje, wat leeft van de toerisme. Daar kochten we water, fanta, bier en wat chips. Iris en ik kochten ook bij het winkeltje een armbandje van touw met een schildpadje eraan. Na het bezoeken van het dorpje zijn we op onze kamer 92 beland en luister ik muziek. Daarna heb ik lekker gegeten. 'S avonds (van half 10 tot 11 uur) zijn we op het strand geweest onder begeleiding van onze gids Mario. We moesten eerst een eindje lopen door het bos en daarna over de landingsbaan (van vliegtuigen). We zagen eerst een mega grote schildpad dat haar eieren al gelegd had, want ze ging richting de zee. De gidsen hadden rode zaklampen want dat is beter voor de schildpadden en de normale zaklampen schrikken ze af. Dus dat was ook niet toegestaan. Later liepen we nog een stukje verder en daar was een schildpad haar eieren aan het leggen en ze tegelijkertijd te begraven. Ze was wel een beetje fanatiek met het begraven want ze gooide het zand tegen iedereen aan. Iris kreeg het in haar gezicht en ik op m'n kleding. Na een tijdje liepen we weer terug naar het resort. Daar gingen we een bepaald stuk gebied in waar we opzoek gingen naar een kikker. Na een tijdje zoeken hadden andere mensen hem gevonden. De kikker was niet erg groot en viel daardoor ook niet op. Toen was de tour klaar en liepen we naar onze kamer. Nog even gedoucht en ga nu slapen.

Adios!
Marjolein

Om 5 uur gaat de wekker. Vandaag gaan we naar Tortuguero met de bus, die ons om 6:20 oppikt. Douchen, aankleden, inpakken en een flitsontbijt. We zijn er klaar voor. De bus is ruim op tijd. Na 1,5 uur rijden hebben we een normaal ontbijt en na nog 1,5 uur hobbelen in de bus zijn we bij de boot die ons naar Laguna Lodge brengt. Een leuke tocht over een rivier met flinke stroming. Na de lunch gaan Marjolein en Iris zwemmen en Tjerk en ik doen de was. Om 15 uur gaan we met de boot naar Tortuguero village. Een wandeling door een arm en een rijker gedeelte van het dorp. Leuk om te zien. Bij terugkomst ploffen we op bed neer en vallen onze ogen dicht. Half 10 begint de Turtle tour. Het is het begin van het schilpaddenseizoen. Na een behoorlijk eind lopen, is er iets aan de hand. Er is een schilpad! De gids en de ranger lichten met hun rode licht op het schilpad. Wat een enorm beest. Langzaam, maar met enorm veel kracht zoekt ze de weg naar zee terug. We lopen naar een ander gebied. Weer wordt de ranger enthousiast, ditmaal een schildpad die haar eieren verstopt. Enorme hoeveelheden zand worden naar achteren gegooid en we zien een paar eieren. In het park laat de gids ons nog de kikker met de rode ogen zien. Onopvallend zit hij op een bananenblad. We nemen en douche bij terugkomst en gaan slapen.

Liefs, Lucie

• 15 Juli 2015 - 16:26

Maria:

Zo zeg, die turtle-tour had ik wel willen meemaken. Wat een unieke belevenis!
    Ben benieuwd naar jullie verdere tochten in de natuur.
    Veel plezier daarbij toegewenst.

Groetjes,
    Maria

• 15 Juli 2015 - 17:34

Petra En Sjors:

Hallo vakantie gangsters,

Wat een verhalen weer dit is pas het begin.
    Lucie je zal nu ook wel onder de blauwe plekken zitten en spierpijn hebben van de val!! Gelukkig is het goed afgelopen het had zomaar anders kunnen zijn.
    Die kikker heet hij toevallig kermit de kikker ha ha ha! Alles gaat hier zo zijn gangetje.

Groetjes,

Petra en Sjors

• 16 Juli 2015 - 13:33

Oma Pijlman:

Hallo allemaal

Leuk die verhalen van jullie.
    Marjolein maak maar mooie foto's het komt vast goed ik zie ze later graag.
    En Iris lukt het een beetje om zo vroeg op te staan?
    Nu hier is alles oke ben weer verwend met kersen van de buren.
    Vanmorgen weer groente gekregen van Jaap en Jannie.
    Wat zal ik een geld over houden haha dat komt goed van pas in Polen.
    Oefenen doe ik goed hoor Tjerk en mijn handen werken ook nog prima.
    Wacht weer op het volgende verhaal.

Doei oma pijlman

• 17 Juli 2015 - 13:05

Gerda:

Hela hola avonturiers!

Bijzondere schildpadden die goed kunnen zandstralen zeg! Wel bijzonder lijkt mij, om dat van zo dichtbij te zien! Spreken ze daar trouwens goed Engels allemaal? De lokale bevolking? De gidsen waarschijnlijk sowieso wel denk ik?

Blijf genieten! Liefs uit DH van GRCL