Slaapkoppen en geschiedenis van de spoorlijn - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Slaapkoppen en geschiedenis van de spoorlijn - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Slaapkoppen en geschiedenis van de spoorlijn

Door: Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

08 Augustus 2018 | Thailand, Kanchanaburi

Heeeey allemaal,

Vandaag hebben we Bangkok verlaten voor Kanchanaburi. We gingen om 7:30 opstaan om onze tassen in te pakken en om te douchen en aan te kleden. Als ontbijt had ik toast, American pancakes, yoghurt en fruit. Er was zelfs dragonfruit, mmm! Ons vervoersmiddel van Bangkok naar Kanchanaburi was een klein busje en de reis duurde 2 uur en 30 minuten. Ik heb gewoon lekker geslapen en een beetje naar buiten gekeken. We sliepen bij het VN guesthouse, wat aan de rivier Kwai ligt. We brachten de spullen naar de kamer en gingen in het restaurant zitten. Ik had een kipburger met een bananenmilkshake. Het was om te smullen. Daarna gingen we het plaatsje in en liepen we in een straat met allerlei oude en bijzondere huizen volgens de Lonely Planet. Dat vond ik wel mee vallen, maar het was grappig om te zien. Zo had ik ook gezien dat de Thai grote brokken ijs in een machine deden om het kleiner te maken en daarna gingen de kleine stukken ijs in een grote zak. Deze zak leek wel op de zak waar ze rijst vaak in doen. Het was aardig warm, dus we bleven goed water drinken. Daarna liepen we naar de militaire begraafplaats waar alle militairen liggen die zijn omgekomen tijdens het aanleggen van de Birma-Thailand spoorlijn in de Tweede Wereldoorlog. Er waren in totaal 3000 Nederlanders, zowel militairen als normale burgers, omgekomen door uitputting, ondervoeding en ziekten bij het aanleggen van deze spoorlijn. De militaire begraafplaats zag er mooi en goed onderhouden uit. Na het bezoek aan de begraafplaats gingen we het Death railway museum gbezoeken dat ging over de spoorlijn. Ik kreeg door dit museum een veel beter beeld van wat de Japanners hadden gedaan met betrekking tot de oorlogsgevangenen en de lokale bevolking. Daarnaast heb ik kennis opgedaan, want tijdens de geschiedenislessen wordt hier bijna geen aandacht aan besteed. Zo las ik dat ze weinig voedsel binnen kregen en dat ze hard moesten werken bijvoorbeeld houten balken sjouwen. Grote delen van de spoorlijn worden in het huidige tijdperk niet gebruikt. Het museum gaf informatie door middel van beeld, lichtjes en tekst. We kregen gratis thee bij het museumbezoek, maar blijkbaar ging het museum dicht dus moesten we de thee buiten opdrinken. Ik vond het een interessant museum. We liepen terug naar ons verblijf en gingen rustig wat eten en drinken. We hadden loempia’s, cashewnoten en uienringen als appetizer. Ik had een citroen smoothie genomen tegen de warmte. Als avondeten had ik Chinese noodles met groente, rundvlees en een lekker sausje. Mijn buik zat helemaal vol. Ook heb ik de zon zien ondergaan wat hier eerder is dan in Nederland, maar helaas was het niet een hele mooie zonsondergang die een foto waard was.

Liefs,
Marjolein

Tjerk staat op en ik kort daarop ook. Om 8 uur is het ontbijt. Nog een paar restantjes in de tas gepakt, ik ben klaar voor de reis naar Kanchanaburi. De taxi staat al klaar. Tjerk stapt voorin in, ik zit tussen de meiden. De reis duurt ongeveer 2 uur. Tjerk, Iris en Marjolein knikkebollen en slapen de gehele reis. Het VN guesthouse ligt aan het water, een prachtige locatie. Marjolein en Iris hebben een kamer aan de rivierzijde en Tjerk en ik eentje in de binnenring. We lunchen in het VN en lopen dan richting de Heritage Walking street. Aan deze straat staan verschillende huizen die in verschillende stijlen gebouwd zijn. Niet alle huizen zijn nog mooi. Het valt ons tegen. We lopen terug naar naar de grootste begraafplaats (Allied war Cemetry) waar mensen, waaronder ook 3000 Nederlanders zijn omgekomen bij het bouwen van de Thailand-Birma spoorlijn. We lopen langs de vele stenen waarop een plaquette is gemaakt met daarop de naam. Indrukwekkend! Vervolgens bezoeken we het Thailand-Birma railway Centre. Hier wordt d.m.v. foto’s, tekst en video’s de bouw van de spoorlijn uitgelegd en worden de gruwelen getoond hoe krijgsgevangen leefden en behandeld werden in kampen. De Japanners wilden de spoorlijn in zo’n kort mogelijke tijd aanleggen waarbij er ca. om de 10 km een kamp werd gebouwd. Onder de indruk lopen we terug naar het hotel. We eten en gaan daarna chillen.

Groet, Lucie

  • 12 Augustus 2018 - 06:45

    Janannekevdschaaf:

    Hallo vakantiegangers,
    Hier op de vroege zondagmorgen een reactie op jullie interessante berichten
    Wat de mensen daar hebben meegemaakt is met geen pen te beschrijven.
    Dus jullie zijn nu in de hoofdstad Vientiane van Laos.veel plezier daar.Hoe lang blijven jullie daar?
    Hoe lang was de reis daar naar toe? was dit met een bus of vliegtuig<?Hier gematigde temperaturen en
    zo nu en dan een bui.Gisteren in een musea geweest en in de kerk waren schilderijen en boeken van de
    gebroeder Bottema te zienInteressant.Wij gaan nu ontbijten en wens jullie een mooie dag.

    Groetjes uit Bakkeveen.

  • 12 Augustus 2018 - 09:18

    Lummie:

    Hallo Familie van een goed leven

    Kan je mij volgende keer mee nemen in de rugzak want lopen word niks.
    Maar om te lijnen voor zo'n reis is niet aan mij besteed.
    Marjolein dat eten is vast lekkerder dan kapsalon.
    Iris wanneer krijg ik een verhaaltje van jou ik mis je beetje.
    Hier geen schokkende dingen gebeurt dus nog veel plezier daar.
    Nu weer wachten op het volgende verslag.

    Liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Kanchanaburi

Thailand/Laos 2018

Vakantiereis

Recente Reisverslagen:

29 Augustus 2018

Big Surprise!

28 Augustus 2018

Goodbye Laos

27 Augustus 2018

Keep on swimming

26 Augustus 2018

On the road

25 Augustus 2018

Nieuwe teleurstelling, the cave is closed
Marjolein en Iris

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 78192

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2018 - 30 Augustus 2018

Thailand/Laos 2018

11 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Costa Rica 2015

26 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Zweden 2014

20 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Polen 2013

04 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Italie 2012

07 Augustus 2011 - 26 Augustus 2011

Zweden 2011

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Maleisië 2010

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Vietnam 2009

19 Juli 2019 - 30 November -0001

Cambodja 2019 - sisters on tour

Landen bezocht: