Wisseling van de wacht - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Wisseling van de wacht - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Wisseling van de wacht

Door: Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

09 Augustus 2014 | Zweden, Stockholm

Hoi allemaal,
Vannacht kon ik niet lekker in slaap komen omdat er mensen naast ons heel hard zaten te praten. We gingen vandaag met de bus en de metro naar Stockholm. Iris en ik hadden een kaasbroodje en een salade gegeten als ontbijt. Het was echt super lekker. Weer even whatsappen met vriendinnen ;) Daarna gingen we naar het koninklijk paleis. We gingen kijken bij de wisseling van de wacht. De blauwe wachters werden gewisseld voor zwarte wachters. Je kon ook zien welke wachter hogere rangen hadden want die hadden meer streepjes op hun kleding. Het was erg heel erg druk. Er was ook muziek en die mensen kregen op een gegeven moment een flesje water. Dat was erg grappig om te zien omdat je dat niet verwacht. Na de wisseling van de wacht gingen we verder het kasteel bekijken. We zijn bij de schatkamer geweest, daar lagen allerlei verschillende kronen en de één was mooier gedecoreerd dan de ander. Ook was er de hermelijnen mantel en toen moest ik denken aan de discussie in Nederland over dat Willem-Alexander hem niet moest of wel gaan dragen. We zijn ook nog naar een andere ruimte geweest waar je kon zien hoe het kasteel er vroeger uit zag. Later gingen we nog naar een beeldengalerij maar dat vond ik niet zo interessant. Na het kasteel gingen we naar de botanische tuin. Iris en ik gingen mee in één victoriaanse kas kijken waar grote leliebladeren waren en nog meer planten. Toen gingen pap en mama verder maar Iris en ik hadden niet zoveel zin dus gingen we een spelletje spelen. Daarna gingen we met z'n allen naar het restaurantje. Ik had een ijsje. Papa en mama gingen nog een kas in. Toen papa en mama klaar waren gingen we met de metro en bus naar de camping. We hebben gebarbecued. We aten spareribs, worstjes, sla en brood met kruidenboter en kruidenkaas. Het was echt verrukkelijk.

Groetjes Marjolein

Het zonnetje schijnt heerlijk op de tent. Zoals gewoonlijk is Tjerk als eerste gedoucht, ik volg en daarna drinken we koffie. Niet veel later gaan de ritsen open van de kleine tent en stapt Iris gevolgd door Marjolein de tent uit. Nadat iedereen fris en fruitig is en de was is gedaan, stappen we op de bus richting Centrum. Vandaag gaan we naar de wisseling van de wacht om 12:15 uur, maar eerst kopen we nog wat broodjes, salade en sinaasappelsap bij de Coop, wat we lekker opsmikkelen. We lopen naar het koninklijk paleis en worden netjes gesommeerd achter de kettingen te gaan staan. Even na 12 uur begint het. Marjolein en ik staan op een andere plaats dan Tjerk en Iris. We hebben een mooi uitzicht vanaf de zijkant. het is mindervstrak dan in Londen, maar zeker net zo mooi. De leden van het muziekkorps krijgen water te drinken. Na ruim drie kwartier is de ceremonie afgelopen. We lopen nog een stuk door een winkelstraat en bezoeken dan in het koninklijk paleis, de resten van het oude paleis in museum Tre Kronor, de beelden van Gustav en de schatkamer waarin verschillende kronen zichtbaar zijn. Daarna stappen we op de metro naar de botanische tuin (Bergianska Trädgården). Buiten twee mooi uitziende kassen, Victoria huset (1900) en Edvard Andersons Växthus (1995). In het Victoria huset zijn de grote bladeren van de grootste waterlelie Victoria te zien. Het buitengebeuren is nog minder ontwikkeld, er is veel werk nog te verrichten. Bij de tenten aangekomen, breken Marjolein en ik de kleine tent af. Tjerk en Iris vertrekken naar de supermarkt. Als ze terug komen is de tent bijna opgeruimd. Na het eten wassen Tjerk en ik af. We hebben allemaal een iPad en typen de verhaaltjes voor family on tour in. Als de prikkers komen, ruimen we de stoelen op in de auto en vluchten we in de slaapcabine.

Groet Lucie

• 11 Augustus 2014 - 23:15

L.pijlman:

Hallo allemaal

Alie is vertrokken dus gauw de computer aan en verhaaltjes lezen.
    Ook ik ga er s'nachts uit te plassen en kon een hele mooie grote maan zien.
    Dat voordeel heb je dan wel maar ik slaap liever door.
    Nou meiden ik ben er klaar voor om met jullie boeken te kaften.
    En het menu komt ook goed alleen het toetje nog.
    Dat wordt weer gezellig kletsen in bed zeker en uitslapen mag ook hoor.
    Ik verheug mij al op die vakantie verhalen.
    Nu wordt het tijd om naar bed te gaan maar eerst nog lekker fruit.

kus oma pijlman

• 12 Augustus 2014 - 08:03

Sjors En Petra:

Beste vakantie zangers,

Het eind van jullie vakantieweken zijn in zicht nou voor het weer of je niet naar huis te komen tenzij het bij jullie nog kouder/regenachtiger/winderig is.
    Hier is het compleet herfst heel veel wind/regenbuien dat in een no time plassen liggen.
    De rest van de week wordt al niet veel beter!! :(
    Nou Marjolein en Iris wat een lef dat jullie in alle achtbanen e.d. zijn geweest.
    Nou Oma Pijlman het is nu dubbele portie boeken kaften :):):)
    Sjors zal zeggen van die kat voor 1 euro weet hij een goed plekje en de plek is .......
    Zo hebben wij het ooit gehad dat is 25 jaar geleden tja waar blijft de tijd!
    Er stond een vissenkom op de salon tafel en de tuindeur stond open en ik was even boven en kwam beneden en zag allemaal water op de salontafel liggen en toen zag ik ook allemaal pootafdrukjes toen wist ik genoeg een kat had zitten vissen naar VIS gelukkig heeft de kat de vis niet kunnen pakken.
    Een goede reis terug.

Liefs van Sjors en Petra

• 12 Augustus 2014 - 09:49

Maria:

Hallo alle vbier,

Wat een leuke dingen doen jullie. Als ik het zo lees krijg ik zelf zin om eens een mooie wandeling door Stockholm te maken. Ook is 't heel afwisselend wat juliie doen, dus iedere dag is toch weer anders en dan maakt het niet uit dat er af en toe een buitje is 's nachts :-). Op naar de laatste mooie week van jullie Zweedse avontuur.

Groetjes,
    Maria

• 13 Augustus 2014 - 08:32

Sjors En Petra:

Hallo Dames en heer,

Aan alle mooie dingen komt een einde, maar Tjerk heeft vast wel weer ???? foto,s gemaakt om op de mooie en leuke vakantie terug te kunnen kijken.
    Vreemd en nog eens Vreemd dinsdag heel veel regen in het dorp gehad, grijze lucht,s' middags om 12.30 uur naar Lelytown gereden moest werken en daar was geen druppel gevallen en een strak blauwe lucht beetje wind maar A heeft 2100 gasten ontvangen Pffffffffffff maar wel voldaan.
    Deze week ben ik extra ingezet voor de middag uren.

Wij wensen jullie een goede reis terug en spreken elkaar.
    Rij voorzichtig.
    Groet,