Tempel na tempel - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Tempel na tempel - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Tempel na tempel

Door: Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

19 Augustus 2018 | Laos, Luang Prabang

Aloha,

Ik heb vannacht heerlijk geslapen. Om 8:00 werden Iris en ik door papa en mama wakker gemaakt dat we moesten douchen en aankleden. Toen iedereen klaar was liepen we naar het terras aan het water waar we gingen ontbijten. Ik had een bananenpannenkoek en thee. Hup de malariapil doorslikken tijdens het eten. Even tandenpoetsen en de spullen die we niet nodig hadden in de kastjes stoppen met een slot erop. We gingen een route van 5 km lopen die in de Lonely Planet stond. Als eerste gingen we naar een tempel boven op de berg en om daar te komen moesten we 330 trappen op, maar volgens mama en mijzelf hebben wij de betere kant genomen, want wij hebben geen 330 trappen opgeklommen. Er waren boeddha’s met verschillende poses te zien. Toen we helemaal op de top aangekomen waren was er een heel mooi punt waar je foto’s kon schieten met het uitzicht op de stad en de bergen. Er waren alleen een stuk of drie jongens die erg hielden van foto’s maken en hun fotoshoot duurde er lang en ze wilden maar niet aan de kant gaan dus uiteindelijk ging Iris er bij zitten. Wij hebben ook een paar leuke foto’s gemaakt. Daarna liepen we naar beneden, maar onderweg kwamen we mensen tegen die kleine kooitjes net zo groot als een mok vasthadden met twee vogeltjes erin. Wij vonden het allemaal super zielig en vonden het echt niet normaal. Aan het eind van de trap zei een mevrouw ‘Do you want a bird?’ (Wilt u een vogel?). Wij keken haar echt aan of ze gek was geworden. We liepen langs kraampjes en Iris en ik kochten een armbandje met Laos en olifantjes erop. Daarna gingen we een andere tempel in. Dit complex was klein, maar ik vond de boeddha wel mooi. Je went vanzelf aan het kitscherige. Onze route ging verder, maar ondertussen kwamen we een kraampje tegen waar je een lekker sapje kon kopen. We hadden allemaal hetzelfde gekozen: watermeloen + dragonfruit en nog een vrucht. Ook aten we verderop aan de Mekong rivier onze lunch. Iris en ik hadden pizza’s gekozen. Het duurde echt lang voordat we het kregen, want papa en mama hadden hun rijst allang op. Eindelijk waren de pizza’s er, maar het waren van die vieze diepvriespizza’s en leken totaal niet op het plaatje van de menukaart. Na het ‘heerlijke’ eten liepen we naar een ander tempelcomplex toe, waar veel jonge monniken verbleven. Ik had een sjaal van mama om mijn benen geknoopt, omdat mijn rok in de was zat. Het was een mooi complex. Daarna liepen we terug naar het hostel. We gingen daar even op de kamer relaxen en besloten om naar de night market te gaan. We hadden het erover dat we Luang Prabang een leuke stad vonden door de sfeer en de gezelligheid. De night market was groot qua oppervlakte, maar ze verkochten vaak hetzelfde. We gingen wat kleins eten bij een restaurant, maar het was erg pittig of veel te vet en gewoon smerig. Iris en ik hebben op de nachtmarkt een enkelbandje gekocht met olifanten #zussenband. Daarna namen papa en mama een kop koffie en ik had een sticky toffee brownie. Mmm! Iris nam bij een ander tentje: kokosnoot poffertjes. Dat vond ze ook erg lekker. Ik mocht er ook een proeven en vond ze wel apart, maar wel lekker. We liepen terug naar het hostel en gingen nog even op onze telefoons/iPads.
Liefs,
Marjolein

Het is warm in onze kamer. Ik slaap slecht. Halverwege de nacht wordt het koeler. De airco is aangezet. Ik ga beter slapen. We staan op, douchen een voor een en lopen dan naar het ontbijt. We kunnen kiezen uit 7 verschillende dingen, ik kies cornflakes met fruit en melk. Heerlijk. We doen onze schoenen aan en lopen de route die in de Lonely Planet staat aangegeven. Als eerste moeten we een heuvel oplopen, volgens de Lonely Planet was het 329 trappen omhoog. Het waren er meer dan honderd, maar echt geen 329. We komen langs mooie gouden boeddha beelden en bereiken uiteindelijk het hoogtepunt, de tempel That Chomsi. Deze is overigens niet erg bijzonder, maar het uitzicht rondom de tempel wel. Je kijkt uit over Luang Prabang en omgeving. Er is een mooie rots. Daarop wil iedereen een foto maken. Er staan jongens op, die zichzelf erg mooi vinden. Veel foto’s en selfies. Na 10 minuten dit schouwspel te hebben gezien, gaat Iris zich eraan ergeren. Tjerk wordt gesommeerd om er maar op te lopen. Tjerk maakt mooie foto’s maar de jongens staan er nog steeds. Iris loopt de rots op en gaat er zitten. Iris wordt op de foto genomen, er wordt met haar een selfie gemaakt. “Ophouden viezerds”. Tjerk maakt foto’s van Iris, Marjolein en van hen samen. We lopen naar beneden, dit zijn de 329 traptreden uit de Lonely Planet. Aan het eind komen ze we klein jongetje met een vogeltje in een mini kooitje ( grootte: omgekeerd kopje) tegen. Het kooitje vliegt heen en weer, zo zielig. Helemaal beneden verkoopt een mevrouw de kooitjes met een of twee vogeltjes erin en biedt die ook aan Iris aan. Iris kijkt boos naar de mevrouw. “Niet normaal dit!! Wie doet nou 2 vogeltjes in een mini kooitje? Het is net als die 3 honden die vlakbij COPE in een veel te klein hokje zaten!”. De morgenmarkt is er nog, het is ondertussen middag. Er zijn verschillende kraampjes met veelal dezelfde artikelen. Tjerk koopt een tafelloper. We bezoeken een tempel. Ondertussen hebben we dorst gekregen en nemen een heerlijke fruit juich. We kunnen kiezen uit heel veel soorten. Er staan drie blenders op de tafel om ze klaar te maken. Ze zijn heerlijk, beter dan bij de La Place. We vervolgen de route weer. Aan de rivier Mekong gaan we lunchen. Als de magen gevuld zijn, lopen we verder. We gaan weer een tempel met klooster bezoeken, Wat Xieng Thong. Marjolein en Iris wikkelen een sjaal om hen heen, ik wikkel een rok om en Tjerk mag zo naar binnen. De zon schijnt fel, het is er erg warm. We gaan de tempel naar binnen, vele boeddha’s staan of zitten in de tempel. Wat een pracht en praal. Nadat we het gehele complex bekeken hebben en eruit lopen, doen we de bedekte kleding weer uit. Lekker wat frisse lucht langs armen en benen. We lopen terug richting het hostel. Ondertussen nemen we nog iets te drinken. Onze kleding is gewassen, niet alles is schoon geworden, maar het ruikt wel heerlijk fris. Rond 18 uur lopen we naar de nachtmarkt. Het is er erg druk. Iris en Marjolein kopen een enkelbandje met olifantjes. Het is een grote markt, maar het onderscheidend vermogen is niet erg groot. We eten tussendoor bij een leuk uitziend restaurant. Het eten is erg vet en niet lekker. Iris wil nog cocos pancakes (kokos poffertjes) proberen, die smaken echt lekker. Bij een koffietentje nemen met nog een lekkere kop koffie en lopen dan terug naar het hostel.

Lucie

• 24 Augustus 2018 - 15:48

Gerda:

Nou, wat een mooi verslagje weer! En ook superleuk om mee te krijgen wat jullie zo gedurende de dag voorgeschoteld krijgen aan food & drinks! Moet er trouwens een extra koffer ingecheckt worden voor de terugvlucht vanwege alle souvenirs, of valt 't mee:-)? Veel plezier nog! GX

• 25 Augustus 2018 - 10:25

Janannekevdschaaf:

Hallo allemaal,
    Jullie verhaaltjes met veel belangstelling gelezen.
    Dus jullie hebben weer 5 km gelopen en diverse tempels bezocht,
    met staande en knielende Boeddha,s.
    Volgens jullie was het een mooi uitzicht over de stad Luang Prabang.
    De meiden hebben elk een leuk enkelbandje gekocht ,met olifantjes.
    Zijn de enkelbandjes van zilver?
    De dag erna hebben jullie een ceremonie van bedelmonniken meegemaakt,
    inLuang Prabang.De kookles was erg interessant en leerzaam volgens jullie
    en misschien iets thuis te maken,van deze speciale gerechten
    Het waren interessante verslagen vcan jullie vakantie.

Als jullie weer thuis zijn ,hopen we de mooie foto,s eens te bewonderen.
    OP de tv hebben we een hele interessante reisbeschrijving over Thailand gezien.
    Veel flora en Fauna.,oa apen,olifanten en hele giftige slangen gezien.
    Reizen jullie via Bangkok naar Oslo en richting Amsterdam?

Morgenmiddag gaan we koffiedrinken bij oma in Wolvega.
    Nog veel vakantie plezier.Groetjes uit een killer Bakkeveen.