Bako national park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Bako national park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Bako national park

Door: Marjolein, Iris en Tjerk

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

31 Juli 2010 | Maleisië, Kuching

Hoi allemaal,
Vandaag zijn we in de jungle geweest. Het ging zo:
We werden opgehaald door de gids met zijn busje. We reden naar de bootjes waar we in moesten zitten. Toen we in die boot zaten voeren we naar Taman Negera. Taman Negera = de jungle. We stapten uit het bootje en gingen aan wal. Toen hoorden we van onze gids dat er neusapen waren in de boom. Neusapen worden Dutch Monkeys genoemd.
We maakten even foto’s. Na het foto’s maken gingen we een tocht maken naar de bounty stranden. Ik ging schelpen zoeken. Had ik eindelijk mooie schelpen gevonden, toen zei de gids Anthony dat je ze niet mocht meenemen. Pauze. Toen deden we nog een tocht. Toen kwamen Iris en ik Mr. Fish tegen. We deden onze handen in het water en toen kwamen de visjes op je handen af. Het deed geen pijn. We gingen met de boot terug naar de bootjes. Toen we in het busje zaten kletsten we over de jungle, hoe mooi het was. Hij bracht ons naar het hotel. Doei allemaal.

Groetjes Marjolein

He ik ben bij de topspot.
Ik heb een tour gedaan dat was erg leuk.
Het was met een meneer en die wou nederlands leren. We waren met de meneer op het strand en er kwam een andere groep met een meneer aan en de meneer had een keer zijn enkel blezirt en hij had er een crème voor en papa zei haarlemerolie en die meneer zij haarlemmeolie en we hadden het over koppesnelle en ik zei yes en hij zij ja en ik zij no en hij zij nee en we gingen treug.. Er was veel storm. En we hebben van 5 naar ½ 9 bij de bar gezeten. We zijn naar topspot geweest. Dat was lekker. Een heel groot stuk vis!!!!!!!!!
We liggen nu op een 10 persons kamer dat is erg leuk en het hotel heet Singgahsana Lodge.

Groet Iris. Doei

Vanochtend rond 8.30 stond Anthony, onze gids, al gereed om ons op te pikken. Met het busje zijn we naar een infocentrum van het Bako nationale park gereden. Dit is een van de oudste parken van Sawarak (1957). Daar moesten we overstappen op een bootje, welke ons naar het park bracht. Vol gas, dus het ging redelijk snel. Daar aangekomen zagen we gelijk in het mangrove woud een hele groep Proboscis apen (neusapen). Fantastisch gezicht. Dit is heel bijzonder, want er zijn in heel het park maar 150 van deze apen. We konden redelijk dichtbij komen. Ik hoop dat de foto's goed gelukt zijn. anders grrrrr. Ook zagen we vele soorten krabben (roze, blauwe). Als eerste hebben we een mooie trekking gedaan. De vegetatie was geweldig. Er zijn 7 complete ecosystemen. Strand vegetatie, klif vegetatie, heet oerwoud vegatatie, Mangrove bos, gras vegetatie en moerassen. Ook hebben we diverse leguanen gezien. Na de lunch hebben we nog een andere wandeling gemaakt. Hier was meer een moeras vegetatie. Wat een grote woudreuzen had je hier. Na deze wandeling zijn we weer met de boot teruggevaren en per auto terug naar Kuching gegaan. Daar even lekker wat gedronken. We moeten nog eten, maar het giet ongelovelijk, dus eerst maar even dit verslag in typen.

Tjerk

Nadat het enkel nog drupte toogden we naar TopSpot. Volgens Nederlandse mensen kon je hier de lekkerste vis eten van Kuching. Het bevond zich op een dak op een parkeergarage. Daaraan gekomen leek het wel een eetschuur. Meerder dan 200 mensen verdeeld over allemaal tafeltjes met aan de buitenkant allemaal tentjes die hun waar (vis, steaks, drinken, etc.) aanboden. Het bleek dat we eerst een tafeltje moesten bemachtigen. Redelijk snel hadden we een tafeltje gevonden. Een meneer kwam drinken opnemen, een jongetje kwam ketchup en menukaarten brengen met allemaal steaks. Nu, was dat niet de bedoeling; we gingen voor vis. Sommige vis lag uitgestald op ijs, andere zwommen nog in het water. Wij kozen voor zwemmende vissen (een zeebaars en een red snapper), die gevangen en gebarbecued werden. Na een tijdje kregen we de vissen opgediend samen met een kommetje rijst. Heerlijk. Daarna moesten we betalen, maar hoe ging dat? De ene meneer kwam met een bonnetje voor het drinken. De mevrouw van de vis kwam met het bonnetje voor de vis. Het was bijzondere ervaring. Daarna gingen we lekker slapen.

Groet Lucie

• 31 Juli 2010 - 18:40

Corina:

Ha Lucie en family, wij zijn gisteren weer teruggekomen uit Zwitserland en stonden oog in oog met murmeltieren. Ook erg leuk!
    Jullie doen maar weer leuke dingen hoor, geniet er lekker van en laat ons mooi meegenieten!
    groetjes, Corina

• 31 Juli 2010 - 19:08

Opa En Oma Pijlman:

Marjolein en Iris lijken wij op apen?Was het leuk of ook een beetje griezelig.Wietse en Meta geweest die gaan vrijdag naar Frankrijk.Hier ook motregen dus geen sloepen weer.Zo meegenieten van jullie vakantie is hardstikke leuk.Veel liefs

• 02 Augustus 2010 - 12:48

Patrick:

Hoi luitjes,
    Wij zijn gisteren weer terug gekomen van onze vakantie. Het is balen om vandaag weer aan de slag te gaan. Een karrevracht aan e-mails daar waar we vorige week nog lekker met een wijntje en tapas zaten te relaxen.... Maar that is life en ook wat de vakantie extra prettig maakt. Het is leuk om toch nog in vakantie sferen te blijven door jullie avonturen te lezen bij family on tour!
    Vanaf heden gaan de Verburgjes jullie dus weer op de voet volgen. Veel plezier daar in Azie en mis de boot niet :-)
    Groet, Patrick

• 05 Augustus 2010 - 13:55

Tjerk Van Der Schaaf:

Wat sneu, hè, dat je dit allemaal in de hitte moet meemaken. Ik ben echt niet jaloers, hoor....
    Geniet ze en tot ziens/bels

Tjerk