Betonijzer en beton - Reisverslag uit Ruska Wieś, Polen van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Betonijzer en beton - Reisverslag uit Ruska Wieś, Polen van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Betonijzer en beton

Door: Marjolein, Iris en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

23 Juli 2013 | Polen, Ruska Wieś

Hallo leute,

Opstaan en om 9 uur ontbijten. Mama, Iris en ik gaan douchen. Ik kwam de douche uit en viel met mijn arm op de grond.dat deed erg pijn. Gelukkig niets gebroken, maar een blauwe plek en nog last. Aankleden. Mama doet de wasmachine aan en is gevallen bijhebt minst steile stuk van de camping. Dus 2valpartijen op een dag. We gingen naar Wolfsschanze, daar zat Hitler 800 dagen in een bunker. Auto parkeren en wandelen. Maar eerst wat drinken.papa neemt een dubbele espresso, mama cappuccino, Iris en ik nemen warme choco. We nemen ook nog een apfelstrudel met ijs. Mmm! We lopen verder. We komen langs allemaal ruïnes, waaronder Hitlers bunker. We konden er soms doorheen lopen. De muren waren 7 m dik en 8 meter hoog. Het bijzondere was dat Hitlers bunker nooit was ontdekt,net zoals de anders bunkers, gebouwen. Iris heeft steentjes van de bunker meegenomen. We hebben in het restaurantje gegeten. Ik had schnitzel! Mmm, love it!

Doei Marjolein

Hoi,

Vandaag tot 9:00 uur uitgeslapen. We gingen douchen, Marjolein viel heel hard op haar kont. Overgehouden: blauwe plekken. We gingen daarna naar de Wolfsschanze. Dat is waar Hitler 800 dagen heeft doorgebracht in zijn bunker. Het waren 7 m dikke muren en 8 m hoog. Super groot. Ik heb stiekem een steentje van Hitlers toenmalige huis. Heel indrukwekkend, want ze hebben hem nooit gezien en een of andere Claus van Stofhausen had een bom geplaatst, maar er zijn wel 4 mensen overleden maar hij niet want ze dachten dat hij op de plek waar de tas stond ging staan, maar helaas is hij daar niet gaan staan. Er was ook een oude casino en allemaal oude ruïnes. Toen hebben we lekker gegeten bij een restaurant, vis, patatjes en cornetto. Nu slapen.

Dikke x Iris

Om 10 over 8 klinkt gestommel naast mij. Tjerk gaat uit bed en ik ga heen en weer alsof ik op een waterbed lig. Ik volg. Het is bewolkt. Om 9 uur komen Marjolein en Iris uit de cabine. We lopen gedrieen naar de douche. Opeens hoor ik een klap en een huilende Marjolein, ze is gevallen. Haar arm doet zeer, maar kan hem nog bewegen. We lopen terug naar de tent en eten een lekker broodje. De voorraad van sommige kleding begint op te raken. Tijd om alles in de wasmachine te stoppen. Onder de luifel maken Tjerk en ik met haringen een waslijn en hangen de was op. We stappen in de auto en rijden naar Gierloz waar Wolsschanze ligt, het hoofdkwartier van Hitler. In een prachtig natuurgebied staan ruïnes van bunkers, afweergeschut en waterbassins voor branden. Wat een enorme hoeveelheid beton en ijzer is voor alle bouwwerken gebruikt! Sommige staan er bijna nog volledig. Door de koridor lopen we een stukje door Hitlers bunker. Aan het eind van de middag eten we in het restaurant waar in 1941-1944 de SS gevestigd was. De schnitzel smaakte erg lekker. Daarna rijden we terug naar de camping. De was was bijna droog, de kachel heeft Marjolein aangezet en de was kan verder drogen. Iris en Tjerk gaan vissen. De vissen maken dansjes in het water. Ik sta erbij te kijken. De eerste vis wordt gevangen. Tjerk doet dit visje aan de werphengel. Oppassen Iris, want papa kan soms niet zo goed gooien! Weet je nog? Er worden nog 3 visjes gevangen. Het miezert erg, we ruimen alles op. In de tent doen we nog een spelletje en ploffen daarna in bed.

Kus Lucie

• 24 Juli 2013 - 00:07

Nancy:

Hoi Schaafjes,

Leuk om jullie weer te volgen tijdens jullie vakantie.

Veel plezier en tot over een paar weken!

Groetjes,
    Nancy

• 24 Juli 2013 - 10:03

Maria:

Hoi van der Schaafjes,

Het gaat dus allemaal prima, het stukje kaart van het prachtige merengebied met Zuidfranse allures, wat bij jullie teksten staat is mij goed bekend. Roger en ik reden over Olzstyn naar Mariampole (Litouwen) en rechts op de kaart staat Bialystok aangegeven, als jullie daar gaan kijken wordt ik stikjaloers! Het enig echte stuk oerbos dat nog in Europa bestaat met wisenten en al. Ik hoop dat dar ook gewoon nog kippen wonen, wnat ook dat zijn net als runderen oorspronkelijk bosdieren.
    Indrukwekkend bezoek aan de Wolfschanze.
    Genieten jullie ook zo van alle houtvuren die voor het middagmaal in alle huizen worden aangestoken? En dan al die ooievaarsnesten, vrijwel elke boerderij langs onze route had er eentje, bezet en wel.
    Bliijf genieten!

Groetjes,
    Maria

• 24 Juli 2013 - 11:34

Lummiel:

Hallo allemaal
    Nou hier hoeft de kachel niet aan hoor,wij hebben gratis verwarming.
    Maar dit moet ik toch even kwijd hadden jullie slippers aan met de val partij?
    Om tegen mij te zeggen dat het dom is om met slippers te fietsen lijkt die goede raad niet op jullie te slaan.
    Zal wel in de genen zitten die eigenwijsheid.
    Wietse heeft soms geen verbinding KPN is aardig in de war.En wifi al helemaal niet.
    Vandaag eerste regenbui en nu broeierig.
    Wat weer mooie verhalen het is net of je mee reist.

Kus oma en doe voorzichtig

• 24 Juli 2013 - 14:06

Petra En Sjors:

Hallo heer en dames,

Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en al helemaal gesetteld zijn, en de nodige avonturen al beleefd.
    Zoals je kan lezen van alle andere verhaaltjes is het inderdaad puf puf.
    Wij hebben in Flevoland nog geen regen druppel gezien het is vandaag erg broeierig en geen zon.
    Vanaf vanmorgen 8 uur tot op heden 14.00 uur staan alle ramen en deuren tegen mekaar open en het is er (nog) niet van opgefrist.
    Joris en Joelle zijn circus artiesten.
    Joris oefent voor gewicht heffen. Iedere keer gaat hij onder de afdakje liggen en duwt net zo lang totdat deze schuin in de kooi ligt tot paar keer toe per dag.
    Joelle oefent voor dood vogeltje, je schrikt je kapot ik dacht dat konijnen alleen maar op hun buik lagen nee hij lag echt helemaal op zijn zij gerold tegen de zijkant aan nog net niet op zijn rug nou mijn eerste gedachte waren oh jee nee hé maar gelukkig niet.
    Gelukkig geen botbreuken maar enkel blauwe plekken voor Lucie en Marjolein.
    Iris zal wel niet komen te vallen want zij heeft een dosis geluk mee genomen gezien ze bij Oma Pijlman in de poep heeft gestaan en Iris had je na het voetenbadje van Oma niet lekkere zachte voetjes?
    Lucie en ik hebben ons ook wel eens in laten smeren van top tot teen en hadden daarna een lekker zachte huid maar dat was van chocola haha.
    Lieve groetjes en dikke knuffel voor jullie allemaal.
    Petra en Sjors

• 24 Juli 2013 - 15:18

Jan En Anneke Vd Schaaf:

Hallo vakantiegangers,Na lange periode van droogte en hoge temperaturen,hebben we de eerste verfrissende regenbui gehad.Ons gras lijkt wel hooi.In Brabant en Limburg overstromingen.mensen werdenverrast doorovervloedige regenval en rukwinden.Bomen omver gewaaid en tenten kapot.Het zal je kampeeronderkomen maar zijn.Tot nu toe is het schütjesilen een grote drijfpartij.Hoe gaat het nu met de blessures van Lucie en Marjolein?Een ongeluk zit in een klein hoekje.Wel bijzonder dat het onderkomen van Hitler zijn bunker daar nooit is ontdektPapa en jij iris waren aan het vissen.Heb jij ook een dikke vis gevangen?Weer gezellige berichtjesgroetjes uit Bakkeveen en een dikke knuffel voor jullie allevier

• 24 Juli 2013 - 16:13

RGCL:

En waar ík nou vooral benieuwd naar ben: Marjolein, viel je nou op je arm of op je kont?! Of op allebei misschien...? Hier alles goed. Wij hebben de laatste stress voor de vakantie: afronden op het werk, spullen kopen, spullen pakken, dingen doen en schoonmaken die je normaalgesproken óók nooit doet en schoonmaakt.. Nou, dat soort gekkigheid dus. Nog heel eventjes...;-) Liefs! RGCL