Echte hot chocolate - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Echte hot chocolate - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Echte hot chocolate

Door: Iris en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

18 Juli 2015 | Costa Rica, Sarapiquí

Hallo, leuk dat je weer onze verhaaltjes leest!

Vanochtend niet te laat opgestaan om om 7 uur al aan het ontbijt te zitten. Heerlijk! Na het ontbijt nog even naar de kamer om de laatste dingen aan te doen en deet op te smeren. Klaaaarr voor de chocolade (cacao) tour!
De gids kwam ons ophalen en we liepen door het bos richting de plek waar een grote cacaoboom stond. Later nog naar een plek met veel meer bomen. Heel interessant om te leren hoe ze groeien en hoe ze bomen 'herplanten'. Ik mocht een rijpe vrucht kapot slaan op een steen. Er zaten bonen in met een soort glibberig spul eromheen. We mochten het proeven, Marjolein, papa en mama vonden het wel oke, maar ik vond het niet echt lekker. Later leerden we nog wat over vanille. We liepen naar een steegje, vlak naast onze kamer, daar lag een soort systeem hoe de zaden drogen, op het laatst lagen ze helemaal droog zonder dat glibberige spul, hij pakte een, brak hem open en zei dat we mochten proeven. We proeften dus 100% pure chocolade, wat opzich wel een beetje bitter was maar veel lekkerder dan bij de AlbertHeijn 80% pure chocolade. Toen liepen we naar de soort keuken en keken we een film over cacao. We hielpen de vrouw met pellen van de bonen. Ze stampte het fijn, Marjolein, mama en papa hadden ook nog even gestampt. Daarna gingen we naar de tafel waar we gingen proeven. We kregen een kopje met pure chocolademelk, dat was gemaakt van Mais, pure chocolade, peper en vanille. We proefde, ik vond het echt heel vies want je proefde al die stukjes, het was niet gezeefd namelijk.
dus als die, mama en papa dronken het op en Marjolein en ik gooiden het weg. Toen leerden we nog wat over suiker. Later kregen we weer een kop chocolademelk maar nu met suiker, ik vond het nog steeds echt heel vies omdat je die stukjes dus proefde maar Marjolein, mama en papa vonden het lekker en dronken het op. Later kregen we nog een stukje chocoladereep, ook weer pure chocolade zonder suiker. Dit vond ik wel lekker. Het was een hele leuke tour met een hele goede gids! Na de tour even wat eten bij een restaurantje aan de weg en weer terug naar de kamers. Klaar maken voor de volgende tour, bij Frogs Heaven. We kwamen aan en werden vrolijk begroet door de familie. De gids nam ons mee naar zijn tuin. We zaten onder een soort huisje, waar hij op 1 meter een soort torentje en lianen had. Op het torentje lagen bananen. We zaten daar rustig en zo kwamen er hele mooie vogels voorbij, ik heb zo'n mooie toekan gezien! Later gingen we op kikker tocht, hij vroeg aan ons of we een kikker zagen want hij zag blijkbaar van heel veel plekken dat op een plek een kikker zat. De kikker had hele goede camouflage want wij zagen hem niet. Het was een hele mooie kikker, groen met gouden ogen. Hij zette alle kikkers die we tegen kwamen trouwens op een blad, ook al sliepen ze zodat wij een hele mooie foto kregen. We liepen verder waar we 2 luiaards tegen kwamen. Later zagen we ook nog een blauwe broek kikker. Een hele mooie rode kikker. Weer mooie foto's gemaakt en we liepen weer verder nu kwamen we de blauw-zwart kikker tegen. Weer mooie foto's gemaakt. Op het laatste kwamen we wel een van de mooiste kikkers die ik ooit heb gezien tegen. De wel bekende Costa Rica kikker, die je vaak ziet afgebeeld op bijvoorbeeld de LonelyPlanet. Weer hele mooie foto's gemaakt, toen was het alweer klaar. We bedankten de man en reden naar een straatverkoper die fruit verkocht, we kochten een heerlijke watermeloen en ananas. En weer terug naar de kamers. Nog even heerlijk buiten gezetten. Toen naar het diner, heerlijke gegeten. Daarna nog even gebruik maken van de WiFi en daarna slapen.

Slaaplekker!
Iris

Vannacht weer niet zo goed geslapen, dit keer had Iris die naast mij lag er last van en papa & mama natuurlijk ook. We zijn om half 7 opgestaan, douchen en aankleden en dan naar het ontbijt. Roerei met brood en ananas had ik met een lekker sapje. Daarna nog even tandenpoetsen en toen gingen we een chocolade/cacao tour doen met onze gids Ivan. Hij was de chocolade expert. Hij vertelde in makkelijk en begrijpbaar Engels ons over de geschiedenis van de cacao en chocolade. Eerst hadden ze een oude type van de cacao plant, maar in de jaren 70 was er schimmel ingekomen en daardoor daalde de cacao productie in Costa Rica en ook in ander landen. Hier op het park hebben ze sinds vorig jaar een nieuw type 'super cacao' die is beter bestand tegen schimmels en ziektes. Ze gebruiken eerst een andere boom waar ze een spleetje in snijden en daar stoppen ze een een stukje van de cacaoplant in om zo te kijken of de plant de cacaoplant accepteert. Als het geaccepteerd wordt dan wordt de originele plant omgehakt zodat de cacaoplant verder kan groeien. Het duurt 5 maanden om een vrucht te krijgen, als hij oranje/rood/geel is dan kan hij geoogst worden. Iris heeft de cacaovrucht kapot geslagen op de apenmanier (op een boomstam). In de vrucht zaten cacaobonen met een soort gelei, waar je op kon zuigen het was een verfrissend. Ook vertelde hij over de Indianen, die speciaal chocolade drankje maakte die ze ook aan de Spanjaarden gaven. We hebben ook gezien hoe de bonen gedroogd worden onder bananen, eerst 2 dagen, dan 1, dan 1, dan 1 en dan in de laatste bak. Daarna hebben we ook zelf dat chocoladedrankje geproefd, maar eerst moesten we de bonen roosteren, pellen en malen. Dat roosteren en dat drankje maken deed een meisje hier. In het originele drankje zitten chilipepers, vanille, maizena en water + de gemalen bonen. Dat vond ik niet zo lekker, later hadden ze ook een met suiker erbij gedaan en dat was beter. Ook had dat meisje een stukje zelfgemaakte chocoladereep gemaakt en dat was lekker, maar anders dan in de winkel. Ik heb ook een geroosterde en niet geroosterde cacaoboon geproefd en ik vond de niet geroosterde lekkerder. 100 % cacao ;) Het was een hele leuke ervaring om het mee te maken en om te zien hoe de cacaoplant groeit. Ook de historie van de chocolade was interessant.
Daarna hebben we nog even bij onze kamers op het terras gezeten, daarna gingen we wat eten bij een restaurantje hier vlakbij. Ik had een opgewarmde ciabatta met kip en kaas en nog veel meer + patat. Echt smullen!! Na het eten gingen we een andere tour doen bij Frogs heaven. Dat was bij een man en zijn vader een soort aangelegde tuin waar verschillende kikkers en vogels naar toe kwamen. Hij vertelde over de kikkers en vogels. Natuurlijk heb ik veel foto's gemaakt. We hebben verschillende vogels gezien in de kleuren blauw, zwart, rood en bruin. Ook waren er weer andere toekans. We hebben 4 verschillende kikkers gezien: een groene met gele ogen, blue jeans (rode kikker met blauwe poten), een zwarte met groene/blauwe vlekken en de bekendste kikker een groene kikker met oranje poten (het symbool van Costa Rica). Het was erg bijzonder om te zien.

Ik vond beide tours leuk want de mensen deden het met passie en wisten veel te vertellen over hun gebied. We hebben ook een hoestdrankje voor mij gekocht, dus hopelijk helpt het. Het is zoet en het smaakt een beetje naar kindertandpasta. Als avondeten had ik een gebakken vis met een sausje met bloemkool' wortels en een groene groente + aardappeltjes. Als toetje hadden we een soort van bowl met een vanillecreme, super jammie!!

Veel liefs,
Marjolein

De kamer van Marjolein en Iris ligt naast de onze. Geen serene rust, Marjolein kuchelt maar door. Tjerk en ik zijn elke keer wakker als Marjolein kuchelt. Dit kan zo niet langer, we moeten toch maar langs de apotheek om iets te halen. Het ontbijt is om 7 uur, we staan dus vroeg op. Om 8 uur is de chocolade tour, speciaal voor Marjolein. Ivan is de gids die ons eerst iets vertelt over de geschiedenis van cacao. We lopen langs de oude cacaoboom, die erg gevoelig is voor ziektes en zien even later de super cacaoboom. Deze is sterker en de scheuten worden in een adoptieboom geënt. Iris slaat een cacaovrucht kapot, waarin allemaal bonen zitten. We krijgen er eentje om te proeven. We zuigen aan de boon en het smaakt zurig, citroenachtig. Lekker, Iris vindt het niet lekker en kijkt als een zuurpruim. De gids vertelt enthousiast. De bonen worden gefermenteerd onder bananenbladen. Het ruikt naar alcohol. Na een dag of 5 zijn de bonen gefermenteerd en we pellen een boon en daaronder zit de echte chocolade. Deze proeven we, mmm lekker. Daarna worden de bonen verwarmd en pellen we weer de boon. De bonen moeten worden fijngemalen worden op een lavasteen met ronde steen. Marjolein is de eerste die het fijnmalen probeert, daarna Tjerk snelle halen, snel thuis, maar nu zitten door de fijngemaakte stukjes allemaal weer grotere stukken. Een Nicaragualese vrouw gaat verder en maakt het netjes fijn. We krijgen chocolademelk, zoals de inheemse volkeren in Costa Rica het ook maken, te drinken. Het bestaat uit cacao, chilipeper, vanille en maismeel. Het smaakt erg scherp. Iris proeft en sterkt een lelijk gezicht. Marjolein drinkt het en vindt het scherp. Daarna wordt aan de melk suiker en water (Europees) toegevoegd, de chocolademelk is dan nog lekkerder en de peper proef je nog steedsl maar minder. Als laatste proeven we een stukje chocoladereep. Ook heerlijk. We pakken de auto om water te kopen en te lunchen. We rijden terug en gaan dan een vogel-en kikkertour bij een dichtbijzijnde boerderij, Frogs Heaven. We zien prachtige vogels: woody woodpecker, toekans, zwarte vogel met rode veren, blauwe vogel, blauwe vogel met gele kop, teveel om op de noemen. Daarna gaan we op zoek naar kikkers. Wij kijken en kijken, maar zien niets. Aan een blad hangt een groene kikker met gouden ogen. We zien nog een rode kikker (1,5 cm groot), een groene kikker met zwarte vlekjes en de beroemde kikker met de rode ogen. Na de tour rijden we naar een apotheek en kopen een hoestdrank voor Marjolein. Bij de kamers aangekomen eten we een lekkere watermeloen en drinken een biertje of fris. Daarna gaan we eten, pakken de spullen weer in en gaan slapen.

Liefs, Lucie

• 19 Juli 2015 - 21:28

Oma Pijlman:

Hallo daar was ik alweer
    Kijk altijd uit naar jullie mooie verhalen.
    Ook Tjerk Kan mij s'nachts uit bed krijgen om 3uur.
    Geen probleem hoor eerst mijn bril op en dan de foto met de kikker bekijken.
    Je mobiel uitzetten doe ik niet en zo is het wat eerder morgen.
    Wietse en Laura zijn geweest heel gezellig die gaan deze week op vakantie.
    Wat zullen jullie straks sporten moeten om het gewicht weer op peil te krijgen.
    Jammie jammie het lijkt mij heerlijk.
    Fijn om alles zo te beleven geniet ervan.
    Nu ik neem maar een kopje kawa en nog even lezen en dan maar snurken.

Kus oma pijlman

• 19 Juli 2015 - 22:21

Gerda:

Ging dat stampen op de 'Franse manier'? Dus lekker met de blote voetjes in een grote bak met bonen? Of netjes met een vijzel of zoiets?

Geweldig ook die 'blauwe broek-kikker'; een rode kikker zoals Iris 'm omschrijft. Briljant vind ik dat! Bedacht door een kleurenblinde bioloog ofzo? haha!

Kus uit een wisselvallig Holland! GRCL

• 21 Juli 2015 - 18:55

Janannek Vdschaaf:

Hallo vakantiegangers,Bedankt voor de berichtjes en foto,s.Wehebben alles met belangstelling gelezen.
    Jullie hebben wel een avontuurlijke reis beleefd.is iris opgeknapt van het modderbad en was het heilzaam?.Heeft marjolein nog last van de ribben en is het hoesten weer over?Heeft lucie de modder tussen de tenen kunnen verwijderen?Anders flink weken.De slechte wegen ,is dat een gevolg van overvloedige regen,of hoort dit bij het land?Zijn de onderkomens naar wens?Met ons gaat het goed.Vanmorgen bij de fysio geweest.Het is hier mooi weer.De vierdaagse van Nijmegen is begonnen en ook he skoetsjesilen.Wij wensen jullie een goede voortzetting van de vakantie.Liefs uit Bakkeveen