Wandelen door de wildernis - Reisverslag uit Råda, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Wandelen door de wildernis - Reisverslag uit Råda, Zweden van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Wandelen door de wildernis

Door: Iris, Marjolein en Lucie

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

09 Augustus 2011 | Zweden, Råda

Hallo,

We stonden om 7.15 uur op. Snel douche en in de auto. Naar een mevrouw in het bos (hobelbobel). We kregen een kompas! We liepen en liepen maar door tot we bij een rotonde uit kwamen en daar vonden wij een schedel van een eland, wat een scherpe tanden (een soort kies bij ons). Het was een vrouwtje. We liepen naar een meer en daar gingen wij lunsen. We maakten een kampvuur met baard en mos en met een soort sleutel (wat warm) en toen vonden we weer een schedel (schouderblad, onderkaken en hoofd) en toen kregen we een kado. Toen zijn papa en ik gaan vissen, een vis gevangen.

Groetjes Iris

Hej Allemaal,

Vandaag moesten we al vroeg opstaan, douchen en aankleden. Het ontbijt was lekker twee bruine broodjes met goudse kaas. Toen moesten we naar die mevrouw die de tocht verzorgde rijden. Ze woonde midden in de natuur met een meer. Ze was samen met haar man uit Nederland geemigreerd naar Zweden. We liepen door het bos heen zonder pad. We plukten bosbessen, frambozen, noors goud en vossenbessen en sommige aten we op. We leerden ook hoe je met het kompas leert te werken. Dat vond ik best leuk. Ik was ook met mijn voet in het moeras gezakt en kwam er eerst niet meer uit later wel. Hoor :). Alleen de zakjes met bosbessen en frambozen hadden gelekt. Iris en ik zaten er onder mama was niet zo blij. Zij ging er mee lopen en zij zat er later ook onder. Mijn voeten deden op het laatst wel pijn. Maar dat is nu voorbij. Het regent nu wel hard.

Groeties, Marjolein

Om 7 uur komt er een akelig liedje uit Tjerks telefoon. Het was tijd om op te staan. Vandaag zouden we een wandeltocht maken door de wildernis onder leiding van een gids. Douchen, broodjes gegeten en gesmeerd voor de lunch en daarna ruim een half uur rijden naar Stoga Havskon. Een prachtig huis gebouwd aan een meer in de middle of nowhere verstoken van gas, elektriciteit en mobiele telefoons. Voordat de tocht kon beginnen moest ik eerst nog even naar het toilet. Een ouderwets toilet zoals mijn pake en beppe er ook eentje bij hun huis hadden staan; een huisje met daarin een verhoging met een gat waarop een toiletbril lag. De tocht begon over een redelijk verhard pad waarop elandpoep en elandsporen waren te zien. Op een kleine vlakte kregen we een kompas uitgereikt. Op de kaart bleek dat de roos van het kompas op 290 graden moest worden gezet om een meertje te vinden. Geen pad te zien, maar we gingen tussen de boompjes en bomen door, over de mossen heen en door de struiken met lekkere vossenbessen. We vonden het prachtige meertje. Vervolgens liepen we verder en kwamen bij een ander meer uit. We liepen door de struiken met bosbessen en namen er veel mee in de plastic zakjes. Bij een hut was de lunchpauze en werden de gesmeerde broodjes opgegeten. Met een nieuwe aanwijzing voor het kompas liepen we verder en kwamen we bij een frambozenveld. Ook hiermee werden de zakjes gevuld. Heerlijk zoet. Iris ging met een aantal kinderen onderhandelen over de prijs: 25 SEK voor een handje vol. Onderweg moest baardmos en berkenbast gezocht worden voor het maken van een vuurtje. We gingen tussen een zeer dicht geplant bos met kleine boompjes en vervolgens werden de zakjes met de bosbessen en frambozen geplet. Marjolein en Iris’ kleren waren helemaal gevlekt van het sap van de vruchten. Gelukkig is er een mama die met de zakjes mag lopen en is een wasmachine aanwezig op het vakantiepark. Met 360 graden op het kompas werd de terugweg ingezet. Bij een verhard pad werd met baardmos en berkenbast en een magnesium staafje, voor de echte bergbeklimmers, een vuurtje; gemaakt. Iets na drieën kwamen we terug bij het beginpunt. Iris en Marjolein kregen een embleem van Taiga Trials als echte rangers. Na het eten gingen Tjerk en Iris weer vissen en weer werd er een vis gevangen. Marjolein en ik gingen niet mee, we hadden nog enige huishoudelijke taken te doen: was ophangen en afwassen op een manier die volgens Tjerk geen goedkeuring kan krijgen van zijn vader (warm afwassen en net zolang op het droogrek laten staan totdat ze droog zijn). Heit, dit heb je niet gelezen hè.

Kus Lucie

• 10 Augustus 2011 - 15:29

Oma Pijlman:

Leuk hoor weer wat van jullie te horen.Bessen zijn toch lekker en mama zegt toch altijd daar is een wasmachine voor.Leuk om met kompas de weg te vinden.Marjolein was je te zwaar voor het moeras dat komt toch niet van het eten bij oma ha ha.Iris doe zelf de visjes wel van de haak?Hier alweer regen en harde wind.
    liefs oma

• 11 Augustus 2011 - 09:15

Maria Bron:

Hoi van der Schaven,
    Jullie vermaken je prima zeg! Geweldige tocht met zelf vuur maken en zo.
    En Lucie, 't afwassen gaat zo prima hoor, ik was heel vaak ook buiten de vakantie zo af! Goedgekeurd door de Ved. ver. van huisvrouwen ;-))

Blijf allemaal plezier hebben!

• 11 Augustus 2011 - 09:38

Romee:

Heey allemaal,

Het klinkt als een erg leuke vakantie! Ik hoop dat jullie nog veel meer leuke dingen gaan doen.
    Fijne vakantie verder.

XXX Romee

• 11 Augustus 2011 - 13:47

Opa En Oma :

Hallo allemaal,Bedankt voor jullie gezellige verhaaltjes.We proberen de plaatsnamen in de atlas op te zoeken. Wat krijgen jullie een vitaminen binnen.Interessant dat jullie de plaatsen met de kompas hebben kunnen vinden.Hoe is de leefwijze van de gids thuis, zonder gas en electra.Wat is baardmos?Tot een volgende keer.groetjes vanheit en mem ,opa enoma .