Verboden te zwemmen, krokodil! - Reisverslag uit Pital, Costa Rica van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu Verboden te zwemmen, krokodil! - Reisverslag uit Pital, Costa Rica van Marjolein en Iris - WaarBenJij.nu

Verboden te zwemmen, krokodil!

Door: Iris en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Iris

20 Juli 2015 | Costa Rica, Pital

Hoi allemaal!
Nieuw verhaaltje dus nieuwe avonturen!
In de ochtend ontbijten en daarna omkleden voor de tour. Om 9 uur begonnen we te lopen. We kwamen verschillende dieren tegen, die meest interessante vond ik de slang. Na de tour lunchen en daarna met de motorboot naar een lokale familie om koffie te drinken en voor Marjolein en mij een juice. Papa gaf de kinderen een pen waar ze heel blij mee waren. Na de tour naar de kamer en heerlijk boekje lezen tot de avond om te dineren.

Iris

Ola,

Vandaag moesten we om 7 uur opstaan, douchen, aankleden en ontbijten. Als ontbijt had ik omelet, toast, een banaanbeignet (super lekker!), ananas en watermeloen. Daarna gingen we met een gids mee om met Duitse mensen te wandelen door het regenwoud. We leerden veel over de planten en dieren. Veel kikkers,vogels, slangen, spinnen, speciale planten die kunnen dienen als medicijn en fruitbomen gezien. Onze gids had twee boekjes bij zich om de dieren te laten zien bij welk soort die hoorden en of het een mannetje of vrouwtje was. Dat was erg handig zodat we extra ondersteuning hadden om het beter te zien of te begrijpen. Onze gids had zichzelf Engels aangeleerd wat ik erg knap vind/vond. Hij had het dus niet geleerd op school, wat je eerder zou verwachten. Na de wandeling gingen we een tamarindeboom planten, die boom had hij meegenomen uit het regenwoud met wat aarde en een bananenblad eromheen. Papa had er een kuil ingemaakt en ik had de boom erin gezet en de kuil weer dichtgegooid. We gingen terug naar onze kamer en ik ging even douchen want ik voelde me erg bezweet. Daarna gingen we lunchen. Ik had fruit: mango, watermeloen, sinaasappel en ananas. Om half 2 gingen we met de boot en onze gids naar Nicuaragua. We zagen super grote krokodillen en ik vond ze persoonlijk best eng en ze keken met een gemene grijns. Ook zagen we leguanen en groene basilisken (soort hagedis). Toen we op de boot zaten woei er een fris windje wat erg plezant was. We zijn ook nog bij een lokale familie geweest, zij waren boeren en verbouwden heel veel producten zoals fresh lemon, cherrytomaten, mais. Daar kregen we een tortilla met zelfgemaakte kaas (wat zout proefde) en een soort citroenlimonade. Het was erg lekker. Daarna was het tijd om terug naar het resort te gaan. Ik ging in onze kamer en buiten muziek luisteren en kleuren in mijn kleurboek. Toen gingen we eten. We hadden aardappelpuree met kip met saus en sperziebonen, wortels en bloemkool. Als toetje hadden we een roze pudding met fruit erin. Na het eten ben ik naar m'n kamer gegaan, want ik voelde me niet zo lekker. Dus ga nu slapen.
Adios,
Marjolein

Marjolein heeft vannacht voor het eerst niet veel gehoest. Dat is fijn, hopelijk blijft het drankje zijn werk doen. We douchen en lopen naar het ontbijt. Om 9 uur moeten we klaar zijn voor een tocht in de jungle. Sokken aan en laarzen mt 40 dat moet gaan lukken. De gids vertelt enthousiast over de vogels die er voorkomen en heeft een boek bij zich waarin hij laat zien hoe ze eruit zien als we ze niet heel goed gezien hebben. We zien rode kikker met jeans voeten, bruine kikkers, groene kikker met zwarte vlakken, slangen, apen. Wij treffen het. Aan het eind planten we een tamarindeboom vlakbij de receptie. De was die vanochtend is opgehangen is droog. Omdat we veel water hebben verloren en onze kleding modderig is en nat van zweet, wassen we deze snel. Ik neem nog een douche, daar kikkert een mens van op. We lunchen en daarna gaan we met een boot over de rivier varen naar Nicaragua. Vlakbij de lodge zit een krokodil. Hij heeft zijn bek wijd open. We schieten heel veel plaatjes. Verderop stappen 3 andere mensen op. We zien een leguaan, meer krokodillen en verschillende vogels. Net over de grens van Nicaragua draait de boot en varen terug naar een boer. Hij verbouwt voornamelijk mais, maar ook tomaten, pepers, rijst en veel bloemen. We krijgen koffie en een tortilla met zelfgemaakte kaas, net een spons met heel veel zout. Daarna varen we terug en nemen een biertje op ons eigen terras. Daarna gaan we eten en slapen. Morgen weer op tijd op voor het ontbijt en het vertrek naar een andere plaats.

Kus, Lucie

• 22 Juli 2015 - 13:50

Oma Pijlman:

Hallo allemaal

Dat je niet kon zwemmen is een beetje jammer Iris.
    Maar ik zie je toch graag terug hoor.
    Marjolein maak je veel foto"s van al die beesten ik zie ze straks graag.
    Wassen is vast een hobby ze zeggen altijd de appel valt niet ver van de boom haha.
    Ben vanmorgen bij Jan op bezoek geweest.
    Hij had foto"s van zijn heupen.
    De pijn ging wel maar de andere is nog steeds niet zonder pijn.
    Heb de TomTom gebruikt anders weet ik niet waar hij woont
    Werkt prima Tjerk.

Liefs oma pijlman

• 23 Juli 2015 - 22:26

Jananneke Vdv Schaaf:

Hallo vakantiegangers, Wat interessant om met de gids op pad te gaan en die jullie veel laat zien in de natuur.Wij hebben wel door dat je ogen van voor en achter moet hebben ,om alles goed te opserveren,wat er te zien is.Dus er waren interessante beesten bij.Fijn dat jullie het troffen dat er zoveel dieren te zien waren en dat de gids een boek bij zich had,waar in de dieren met foto beschreven stonden. Dus jullie zijn met de boot overgevaren naarNicaragua.was het een mooie tocht over de rivier?We zullen de foto,s wel eens zien,wanner jullie in nederland terug zijn.We zijn weer benieuwd naar jullie verdere belevenissen. Vanmiddag zijn Oom Douwe entante Titie gezellig geweest.Van Pelt is overleden en maandag is de begrafenis.Daar gaan wij naar toe.Verder hier alles oke.Liefs vanuit Bakkeveen.